Våra vanligaste frågor

Service
Våra modeller har flexibla serviceintervaller som känner av körsätt, antal kallstarter mm och vet när det är dags för en service. Då tänds servicelampan och det är dags att kontakta närmaste ŠKODA-verkstad för att boka in lämplig service.

CITIGO och våra gasbilar har dock fasta serviceintervall.


Fordonshistorik
För att kontrollera att bilen är korrekt servad, se serviceboken och kontakta den ŠKODA-verkstad som utfört servicen för att kontrollera uppgifterna. Återförsäljaren kan även se bilens utrustningslista.


Export av bil utanför EU - ”Leverantörsdeklaration för produkt med ursprungsstatus”
För bilar som ska exporteras utanför EU (Norge, Island, Liechtenstein, Schweiz, Färöarna, Västbanken/Gaza, Israel, Tunisien, Marocko, Sydafrika, Mexiko, Makedonien, Jordanien, Chile, Libanon, Egypten, Algeriet, Turkiet, Albanien, Andorra, Bosnien och Hercegovina, Montenegro, Serbien, San Marino och Ceuta och Melilla) gäller följande:

Uppgifter vi behöver för att kunna utfärda dokumentet:

  • Vilket land bilen ska exporteras till
  • Namn och adress till vilket dokumentet ska skickas
  • Telefonnummer där vi kan nå er om något skulle vara oklart.

Beställningen av ”Leverantörsdeklaration för produkt med ursprungsstatus” görs genom att skicka en tydlig kopia på bilens registreringsbevis del 1 (blå delen) till billogistik@vwgroup.se

Kom ihåg att vara ute i god tid då det är många som söker före större helger, semestrar och lov.

OBS! Kontrollera alltid vilka regler exportlandet har för att ta in bilen i landet samt vilka andra dokument ni behöver för exportera bilen.

Mer information om andra exportdokument finns på tullverket.se och transportstyrelsen.se.


Utförsel/Införsel av bil till annat EU-land – Certificate of Conformity (CoC).
Certificate of Conformity (CoC- teknisk data på bilen) behövs när en bil ska omregistreras i ett annat EU-land.
För att beställa ett CoC skickar ni ett mejl till billogistik@vwgroup.se med registreringsnummer och chassinummer på bilen och adress till vart dokumentet ska skickas.

Kom ihåg att vara ute i god tid då det är många som söker före större helger, semestrar och lov.


Bränsleförbrukning
Värdena för bränsleförbrukning gäller inte för en specifik bil, utan är endast avsedda för att kunna jämföra olika bilmodeller med varandra.

Bränsleförbrukningen mäts enligt den senaste versionen av EU-direktiv 80/1268/EEG och gäller för bilens angivna viktklass (tjänstevikt). För att bestämma bränsleförbrukningen körs två mätcykler i testbänk där mätningen börja med en kallstart och sedan simulerar stads- landsvägs- och blandad körning, med allt vad det innebär av gas, broms och olika växlar.

Både utrustning och användande av komfortutrustning kan påverka bränsleförbrukningen så att den bli högre än det angivna värdet.

Utrustning som förbrukar bränsle (när den är på):

  • Eluppvärmd bak- och/eller vindruta
  • Parkeringsvärmare
  • Klimatanläggning
  • Stolsvärme


Faktorer som ökar bränsleförbrukningen

  • För högt eller lågt däcktryck
  • Takräcke
  • Körning med släpvagn eller stor last
  • Körning på högt varvtal
  • Sportigt körsätt och körning i bergsregioner
  • Korta sträckor (framförallt på vintern)
  • Bilen har inte kört mer än 500 mil

Misstänker du att någonting i bilens bränslesystem är fel rekommenderar vi dig att kontakta en auktoriserad ŠKODA-verkstad som gärna hjälper till med att boka in din bil för en kontroll och eventuell åtgärd.


Priser
Alla ŠKODA-återförsäljare är egna företag och därmed kan priset på tjänster och produkter variera. Ta gärna några prisuppgifter från olika återförsäljare innan du bestämmer dig för att utföra en service eller en reparation.


Instruktionsbok
På vår hemsida kan du själv ladda ner instruktionsböcker för alla våra modeller och på vilket språk du önskar.


Bränsleförbrukning E85
Det finns ingen, från fabrik fastställd bränsleförbrukning med etanol, E85. Eftersom etanolbilar även kan köras på bensin så är det bränsleförbrukningen för bensindrift som anges. För att få en uppfattning om etanolförbrukningen kan det vara bra att veta att etanol har cirka 30 % lägre energiinnehåll än bensin och således kan man räkna med cirka 30 % högre etanolförbrukning än bensinförbrukning.


Däckdimensioner
Våra ŠKODA-verkstäder är expert på vilka däck som passar bäst för din bil. Kontakta dem gärna så hjälper de dig med dimensionerna så att det blir rätt.

Korrekt däckdimension finns i registreringsbeviset av utrymmesskäl så står endast en dimension angiven. Fler godkända däckdimensioner kan finnas angivna på insidan tanklocket eller B-stolpen på förardörren.


Oljeförbrukning
Oljeförbrukningen påverkas av många faktorer: Körförhållanden med höga varvtal och höga hastigheter, mycket motorbromsning, motorns kondition, cylindervolym (generellt drar stora motorer mindre än små), motoroljans viskositet och kvalitet m.m. Hårdare körning ger högre oljetemperatur och ökad förbrukning genom att oljan blir tunnare, oavsett viskositetstalet.

I bilens instruktionsbok hittar du information om din bils godkända oljeförbrukning, det normala toleransvärdet är 0,5 liter/100 mil. Om oljelampan tänds ska du tänka på att fylla i max 0,5 liter olja åt gången, fyller du i för mycket förbränns överskottet och du upplever att förbrukningen ökar.

Om din bil förbrukar mer olja än vad som står i bilens instruktionsbok ber vi dig att kontakta en auktoriserad ŠKODA-verkstad för ett oljeförbrukningstest.

Tips och råd vid oljepåfyllning:

  • Fyll aldrig olja över max-märket på stickan
  • Fyll ej på olja förrän nivån är vid min-märket på stickan
  • På en driftsvarm motor kan oljenivån avläsas på stickan 3 minuter efter stopp.
  • Vänta minst 5 minuter från stopp till avläsning om motorn startas, men ej uppnått driftstemperatur.


Oljenormer - godkända oljor
Om du måste fylla på olja mellan två oljebyten ska du använda de oljorna som är upptagna i tabellen i bilens instruktionsbok.


Rost- och lackgaranti
Rostskyddsgarantin gäller i 12 år från leveransdatum och lackgarantin i 3 år.

Rostskyddsgarantin omfattar bilens kaross (skalet). Det är endast karossen som är rostskyddsbehandlad på bilen. Rost och lackskador kan exempelvis uppstå av yttre påverkan och av tillverkarrelaterade orsaker. Lack och rostskyddsgarantin omfattar inte skador som är uppkomna av yttre påverkan.

Vid upptäckt av lack- eller rostskador bör du omedelbart kontakta en auktoriserad ŠKODA-verkstad för bedömning av skadan. Om skadan inte uppvisas inom rimlig tid efter skadeupptäckten finns en stor risk att skadan förvärras och kan därför inte godkännas som reklamation på lack- eller rostskyddsgarantin.


Nybilsgaranti
Information om de garantier som gäller vid köp av ny bil finns normalt med i den instruktionsbok eller serviceplan som medföljer bilen. Nybilsgarantin gäller i två eller tre år (beroende på årsmodell på din bil) från leveransdatum och framgår av Garantibeviset. Utöver garanti så gäller konsumentköplagen enligt vilken du har tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på bilen. Ett ursprungligt fel kan t.ex. vara ett fel som funnits på bilen innan den levererades till dig.


Nycklar
Nya nycklar beställs via en auktoriserad ŠKODA-verkstad. Ta med registreringsbeviset, legitimation samt den eventuella plastbrickan med nyckelkod i som medföljer bilen, så hjälperverkstaden till med prisuppgift samt en nyckelbeställning.


Vagnskadegaranti
Vagnskadegarantin är gällande i tre år från bilens leveransdag. Garantin följer bilen och påverkas inte av ett eventuellt ägarbyte. Observera att vagnskadegarantin är en svensk produkt och gäller bara när bilen är svenskregistrerad och brukas i Sverige.

Vagnskadegarantin gäller för eventuella plåtskador som kan uppkomma i samband med en olyckshändelse.

All information om den vagnskadegaranti som Volkswagen Group Sverige AB lämnar för sina personbilar framgår tydligt av det Garantibevis/Värdehandling som följer med bilen vid köpet.


Kamkedja
En kamkedja har generellt en mycket lång livslängd, ibland brukar den hålla hela bilens livslängd. Men här finns det andra saker som man behöver kontrollera som bland annat styrskenor och kedjespännare.

Även en kamkedja kan brista eller bli förstörd så att man tvingas att byta denna. Det krävs att man sköter bilens service och att man regelbundet byter motorolja så att kamkedjan alltid har en bra smörjning.


Kamrem
En kamrem är en av de delar i en motor som slits genom att man kör med bilen. Dåligt oljetryck eller missade oljebyten kan medföra att dessa delar slits fortare än normalt och därför är det viktigt att man genomför service och oljebyte enligt tillverkarens rekommendationer.

Den rekommenderade bytesintervallen för kamremmen beror på vilken motor bilen är utrustad med. Kontakta din ŠKODA-verkstad och uppge registreringsnummer så får du korrekt information. Notera att det är ett rekommenderat bytesintervall och är alltså inte en uppgift som garanterar kuggremmens livslängd.


Adress och telefonnummer för importören
Volkswagen Group Sverige AB
Skoda Sverige 151 88
Södertälje Tel. växel: 08-553 865 00

Frågor och svar om däck

Är dubbfria vinterdäck numera lika bra som dubbdäck?
Däcken utvecklas ständigt. De dubbfria däcken har fått bättre grepp på is och en del har riktigt bra grepp på asfalt. Men dubbdäcken har också utvecklats och blivit bättre så skillnaden mellan dubbat och dubbfria är ungefär lika stort nu som för tio år sedan. Man får överväga vad man prioriterar, optimalt grepp på is och snö eller tystare gång på asfalt. Dessutom bör man ju fundera över vilka underlag man oftast kör på.


Sliter dubbade däck mer på asfalten?
Det gör de, men numera har dubbarna blivit lättare och mindre aggressiva samtidigt som asfalten blivit hårdare. Så problemet har blivit mindre.


Skall man alltid sätta bästa däcken på de hjul som bilen driver med?
Det är inte alltid självklart. Även på en framhjulsdriven bil kan bättre grepp fram än bak göra att baken tappar fästet. Många som provat har hamnat med baken före i diket, eller i en mötande bil. På en fyrhjulsdriven bil är det heller inte helt lätt att bestämma vilka hjul som skall ha vilka däck. Det enda riktiga är att se till att alla däcken är lika bra så slipper man hela problemet.


Vinterdäck hårdnar när de förvaras under sommaren?
Vinterdäck får alltid en hård yta med dåligt grepp när de lagras över sommaren. Därför ska vinterdäcken monteras på medan det fortfarande är barmark så att den yttersta tiondelens millimeter hinner slitas ned innan det blir riktigt halt.


Behöver dubbdäck köras in?
Ja, den som gasar iväg direkt med nya däck har snart inte många dubbar kvar. Den som däremot kör mjukt och fint utan några rivstarter eller häftiga inbromsningar, får dubbarna att bränna fast i gummit. Man kan räkna med att det behövs ca 50 mil innan dubbarna sitter ordentligt. Sen är dubbarna nästintill omöjliga att slita loss.


Tål moderna aluminiumfälgar salt och slask?
Ja, de är behandlade för att stå emot yttre påverkan. Dock slits de som allting annat av den tuffa miljö de finns i. För att hålla dem fina och fräscha bör man tvätta och vaxa aluminiumfälgarna enligt instruktionerna i bilens instruktionsbok. ŠKODA har original bilvårdsprodukter för detta som är enkla att använda och som kan köpas hos alla auktoriserade verkstäder.


Är tre år gamla vinterdäck lika bra som nytillverkade?
Nej, undersökningar har visat att gummit på däck som lagrats rätt - svalt och mörkt - i tre år inte hårdnade så att greppet försämrades. Men undersökningen sa inte något om hur åldrandet av ett tre år gammalt däck påskyndas jämfört med ett färskt när det börjar användas och den tog inte hänsyn till att utvecklingen hela tiden går framåt. Även om däcket ifråga bär samma namn görs det hela tiden förbättringar både när det gäller stommen, gummiblandningen och mönsterutformningen. Man kan ganska säkert konstatera att ett tre år gammalt däck redan som nytt hade betydligt sämre egenskaper än ett däck som tillverkats tre år senare.


Skall vinterdäck vara lika breda som sommardäcken?
Din bil är från fabriken noga anpassad efter en viss sorts däck och i bilens registreringsbevis kan du se vilka dimensioner på däck bilen är godkänd för. Detta gäller även för vinterdäck.


Har dubbdäck dåligt grepp på asfalt?
Dubbade däck har faktiskt bättre stabilitet och bromsegenskaper på asfalt än många av de nordiska vinterdäcken utan dubb.

Vad betyder ”Li” som står stämplat på mina däck?
Belastningsindexet (Load Index) är en sifferkod som finns på däcket intill däckdimensionen och hastighetssymbolen. Denna motsvarar den maximala belastningen för ett däck vid den hastighet som motsvaras av hastighetssymbolen. Du bör alltid sträva efter att ha minst det Li som finns på din bils originaldäck.


När måste vinterdäck användas?
Vid färd på väg under perioden 1 december - 31 mars ska vinterdäck eller likvärdig utrustning användas när det är vinterväglag. Kravet gäller för personbil, lätt lastbil och buss med en totalvikt av högst 3,5 ton samt släpvagn som dras av ett sådant fordon.


När får dubbdäck användas?
Dubbdäck får användas under perioden 1 oktober - 30 april och under annan tid om det är vinterväglag, som motiverar användning av dubbade däck.


Finns det något krav på att däcken inte får vara för gamla?
Nej. Ett krav på högsta ålder finns inte än så länge, men Trafikverket har föreslagit att det ska finnas ett sådant.


Vad är hastighetsindex?
Däckets hastighetsindex hittar du på däckets sida. Exempelvis 205/55-R16 H, här är det bokstaven H som är däckets hastighetsindex, alltså däckets rekommenderade max hastighet är 210 km/h (se tabell). Vinterdäck har som regel ett lägre hastighetsindex än vad ett sommardäck har, det beror bland annat på att vinterdäcket har ett grövre mönster och en mjukare gummiblandning, vilket resulterar i att det blir ostadigare i höga hastigheter.


Hastighetsindex
Q - 160 km/h
R - 170 km/h
S - 180 km/h
T - 190 km/h
U - 200 km/h
H - 210 km/h
V - 240 km/h
W - 270 km/h
Y - 300 km/h
ZR - 240+
ZR + Y - 300+

Originaldelar

Är de andra tillverkarnas delar sämre?
Vi vet att det finns alternativa delar som håller acceptabel kvalitetsnivå, men det är nästan omöjligt att avgöra om alternativdelen är bra eller dålig om man inte genomför omfattande tester. Skillnaderna kan visa sig när det gäller funktionalitet men framför allt när det gäller livslängden.


Varför ska jag använda Originaldelar till en tio år gammal bil?

Originaldelar är mekaniskt sett, alltid bäst för din bil. Med den marginella prisskillnaden mot andra tillverkares delar så är det även ur ett långsiktigt perspektiv också bäst för din plånbok. Reservdelens livslängd (hur många mil den håller) har naturligtvis en stor betydelse för den totala kostnaden. Det finns en utbredd tro att alternativa delar är mycket billigare än Originaldelar. Med de senaste årens prissänkningar så kostar O​riginal, i många fall, ungefär lika mycket. Så varför chansa?


Varför använder inte ni på märkesverkstaden annat än Originaldelar?

Det är i första hand en fråga om säkerhet och trygghet. Som märkesverkstad kan vi inte riskera att delen vi monterar inte lever upp till våra och biltillverkarens krav på säkerhet, kvalitet och livslängd. Men det är också en ekonomisk fråga. Ofta är inte passformen tillräckligt bra på kopiorna, vilket innebär att de ibland måste justeras för att de överhuvudtaget ska passa bilen. Det kan ge ett högre totalpris, även om inköpspriset på kopian är något lägre. Dessutom vet vi inte hur kopiorna påverkar andra delar i bilen.


Kommer inte Originaldelar/kopior/märkesdelar från samma fabrik, men säljs under olika namn?
Originaldelar tillverkas åt ŠKODA med mycket stränga miljö-, kvalitets- och prestandakrav och genomgår rigorösa kontroller. I vissa fall tillverkas, på samma fabrik, även delar till andra typer av bilar men det är helt utanför ŠKODA​s kontroll. Bara för att de olika delarna är tillverkade på samma fabrik innebär det inte att de håller exakt samma kvalitet och prestanda. Att påstå det är lika missvisande som att tro att Fabia Classic 1,2 innehåller samma komponenter som Superb Style/Elegance 2,8. De här bilarna kommer ju, trots allt, från samma fabrik...


Får jag mer för min bil om jag använder Originaldelar?
När vi, och alla andra bilhandlare, byter in en begagnad bil testar vi självklart bilen. Är den servad hos en auktoriserad verkstad och det är dokumenterat så vet vi att jobben är fackmannamässigt utförda med O​riginaldelar. Det påverkar naturligtvis vår värdering. Funderar du själv på att byta bil och har möjlighet att välja mellan en som är fullservad på märkesverkstad och en som inte är det, är ju valet enkelt. Eller hur?

Vanliga frågor kring din ŠKODA Financial Services

Har du frågor kring din ŠKODA Financial Services? Här hittar du svar på några av de vanligaste frågorna som ställs till vår Kundtjänst.


Frågor om Privatleasing online

Frågor om ŠKODA Leasing

Frågor om ŠKODA Lån

Frågor om ŠKODA Serviceavtal

Frågor om ŠKODA Försäkring

Om du inte är nöjd


Om ni gör inbetalning med egen avi, ange alltid fakturanummer, registreringsnummer och ert kundnummer. Vänligen betala in på vårt OCR-fria bankgiro 5078-3489.


Vanliga frågor om privatleasing online

Kan jag välja till tillbehör eller utrustningspaket på bilen?
Ja, allt man normalt kan välja till sin bil, kan man även koppla till privatleasing. Kontakta din återförsäljare för prisuppgift.


Vad händer om jag ångrar mig?

Om du ångrar dig efter du har hämtat bilen får du betala en uppsägningsavgift.


Hur många mil kan jag köra?

Nytt för i sommar är att du kan välja direkt på hemsidan om du vill teckna ett avtal för 1000, 1500 eller 2 000 mil/per år.


Vad gör jag om bilen går sönder?

Om bilen är körbar, kontakta din servicerådgivare. Står bilen still, kontakta Assistans, tel 020-72 70 70


Vad är ”normalt slitage”?

"Normalt slitage" är riktlinjer som beskriver slitage som anses vara normalt. Precis som när man äger bilen är det viktigt att ta väl hand om den för att undvika onödiga reparationskostnader.

Här kan du läsa mer om hur du vårdar din Privatleasingbil och exempel på vad som anses som normalt slitage.



Vad ingår i serviceavtalet?

All service i enlighet med den serviceplan Volkswagen utfärdat. Samtliga tilläggsarbeten vid planerade intervaller enligt serviceplan till exempel tändstift, bränslefilter, luftfilter och bromsvätska. Vid behov och endast vid servicetillfället ingår: glödlampor (ej Xenon/LED), oljor, spolarvätska, säkringar och torkarblad.


Kan jag köra utomlands med bilen?

Ja, inom EES upp till 45 dagar under en sammanhängande period.


Vad händer om bilen har skavanker när jag lämnar tillbaks den?

Tar du väl hand om bilen har du möjlighet att undvika onödiga kostnader när det är dags att lämna tillbaka den. Underhåll och vårda bilen med regelbunden skötsel både ut- och invändigt. Säkerställ att bilen servas i enlighet med ŠKODAs serviceplan och alltid hos auktoriserad märkesverkstad. Ta kontakt med försäkringbolaget för att åtgärda eventuella skador. Håller du dig inom avtalad körsträcka slipper du övermilsdebitering.

Här kan du läsa mer om hur du vårdar din Privatleasingbil och exempel på vad som anses som normalt slitage.


Kan månadsavgiften ändras?
Ja, ändringar av körsträcka, ränta eller försäkringens förutsättningar (försäkringspriset kan eventuellt justeras vid försäkringens årsförfallodag pga. skada) etc. kan påverka månadsbetalningen.

Frågor om ŠKODA Leasing



Fakturafrågor:



Jag hittar inte min faktura, hur kan jag få en ny?
Beställ en fakturakopia hos kundtjänst.

Vad är interimshyra?
Interimshyra är leasinghyra från leverensdag fram till ordinarie avtalsstart. Detta debiteras med 1/30 hyra per dag.

Varför har jag fått dröjsmålsränta på min faktura?
När betalningen kommer in för sent till oss får du betala dröjsmålsränta från förfallodagen. Om du är mer än 10 dagar sen skickas en påminnelse och du blir även debiterad påminnelseavgift på nästkommande faktura.

Jag har fått en faktura från Svea Inkasso, vad gör jag?
Om vi inte fått in betalning från dig trots påminnelse så skickas fakturan till Svea Inkasso. Du betalar din faktura direkt till de och har du ytterligare frågor kontaktar Svea Inkasso.

Är det samma OCR-nummer på alla fakturor?
Nej, det är olika OCR-nummer varje månad. Varje faktura har ett unikt OCR-nummer.

Hur redovisas den första förhöjda leasinghyran?
Vid första förhöjd leasinghyra är denna redan erlagd till din återförsäljare, momsen på betalningen redovisas på din första faktura från oss.

Är leasinghyran alltid på samma belopp?
Nej, leasinghyran kan variera beroende av att månaderna innehåller olika antal dagar samt vid rörlig ränta.

Kan jag göra extra inbetalningar?
Nej, man kan inte extraamortera på en leasing.



Autogiro:


Kan jag betala med e-faktura/autogiro?
Vi erbjuder möjlighet att betala din faktura via e-faktura och/eller autogiro. För att ansluta till e-faktura behöver du göra en anmälan via din Internetbank. Fram till dess att din anmälan är godkänd får du pappersfakturor som betalas som vanligt. Notera att det måste vara samma person som ansluter sig till e-faktura som står på avtalet.

För att anmäla autogiro fyller du i en autogiroanmälan och skickar in till kundtjanst@vwfs.se alternativt till:

SKODA FINANCIAL SERVICES
Autogiro
15188
SÖDERTÄLJE

OBS! Först när det står längst ned på fakturan att beloppet kommer regleras via autogiro är kopplingen med din bank upprättad. Innan dess behöver du betala in fakturorna manuellt. Betalningsuppgifter finner du på fakturan.

Jag har autogiro och vill inte ha någon faktura utskickad. Kan jag avbeställa den?
Nej. Vi redovisar vilket belopp som kommer debiteras ditt konto samt förfallodatum på fakturan. Den går ej att avbeställa.

Varför betalar jag administrationsavgift när jag har autogiro?
Vi har kostnader för fakturering, även om betalning sker via autogiro. Dock sänks avgiften till f.n. 25,00kr om du väljer autogiro.

Mitt autogiro har inte dragits denna månad, vad händer nu?
Vi drar autogirot den första varje månad, om denna dag inträffar på en helgdag så görs dragningen första vardagen därpå. Om pengar ej kan dras denna dag så görs ett nytt försök dagen efter. Skulle dragningen då inte gå igenom så måste fakturan betalas manuellt. OCR-nummer finner du på fakturan.

Avslutas mitt autogiro när kontraktet avslutas?
Ja, vi avslutar ditt autogiro när avtalet blivit löst.



Överlåtelse:


Kan jag överlåta mitt leasingavtal till någon annan?

Ja, leasingavtalet kan flyttas över till annan person/annat företag under förutsättning att denne blir kreditgodkänd av oss. OBS! Överlåtelse kan ej ske mellan privatperson och näringsidkare.

Hur går jag till väga?
Ni skickar in underskriven ansökan till kundtjanst@vwfs.se. När ansökan mottagits görs en kreditupplysning på ny sökande och om denne blir godkänd skickar vi ut ett kontrakt för bägge parter att signera. Vid operationell leasing signeras kontraktet hos levererande återförsäljare. För mer information och ansökningsblankett hittar du på kontaktsida.

OBS! Kontraktet blir överlåtet först när det undertecknats av SKODA Financial Services. Förlängning/Omläggning:

Kan jag förlänga/lägga om mitt leasingavtal?
Ja, i vissa fall kan leasingavtalet förlängas eller läggas om. Kontakta kundtjänst för mer information. En administrativ avgift tas ut enligt gällande prislista, f.n. 600,00kr ex moms.



Avslut:


PRIVATLEASING

Har du en privatleasing som ska avslutas?
Du kontaktar din återförsäljare för besiktning och återlämnande av fordonet. Du finner kontaktuppgifter till samtliga av våra samarbetande återförsäljare här. Är det så att du önskar förlänga ditt leasingavtal så kontaktar du din återförsäljare.

FÖRETAGSLEASING

Kan jag bryta mitt leasingavtal i förtid?
Vissa avtal kan avslutas i förtid mot en avbrottsavgift. Kontakta kundtjänst för mer information, eller vänd dig till din återförsäljare.

Kan jag förlänga mitt leasingavtal?
Ja, i vissa fall. Kontakta kundtjänst för mer information.

Frågor om ŠKODA Lån

Extraamortering:

Hur gör jag en extraamortering?
Om du vill göra en extraamortering kan du göra det till bankgiro 5078-3489 alternativt överbetala din faktura. Om du använder dig av bankgirot ovan kan du ange registreringsnummer som referens vid inbetalningen.

Har du en restskuld kommer din extraamortering att bokas mot restskulden, i annat fall kommer din månadskostnad att sänkas. Önskar du att vi bokför extra amorteringen mot kortare löptid istället måste du meddela oss detta.

På din nästkommande faktura ser du att du har extraamorterat då din restskuld blivit lägre. Du blir alltid räntekompenserad från det datum pengarna kommit oss tillhanda.



Lösen/Slutbetalning:

Kan jag lösa mitt lån i förtid?
Ja, du kan kostnadsfritt lösa ditt lån när du vill. Du betalar din kapitalskuld samt räntan fram till den dagen du löser lånet. Kontakta kundtjänst för exakt belopp. Glöm ej att ha ditt kund –eller avtalsnummer tillgängligt då vi tillämpar banksekretess. Ditt kundnummer hittar du på din faktura och avtalsnummer hittar du på ditt kontrakt.

Vad händer när jag löst mitt lån?
När vi mottagit din slutbetalning löser vi lånet och tar då bort kreditmarkeringen i bilregistret. Du erhåller då nya registreringsbevis från Transportstyrelsen, där du ser att kreditmarkeringen är borttagen. OBS! Har du sålt bilen och redan genomfört ägarbyte så skickas det nya registreringsbeviset direkt till ny ägare. ?

Kan jag sälja bilen och behålla lånet?
Nej. Då bilen står som säkerhet för lånet så måste du lösa lånet om du säljer bilen.



Fakturafrågor:

Jag hittar inte min faktura, hur kan jag få en ny?
Beställ en fakturakopia hos kundtjänst.

Varför är min första faktura på ett högre belopp än vad som står på kontraktet?
Den första fakturan innehåller, förutom månadens belopp med amortering och ränta, även uppläggningsavgift samt eventuell ränta från leverensdag till kontraktsstart.

Varför har jag fått dröjsmålsränta på min faktura?
När betalningen kommer in för sent till oss får du betala dröjsmålsränta från förfallodagen. Om du är mer än 10 dagar sen skickas en påminnelse och du blir även debiterad påminnelseavgift på nästkommande faktura.

Jag har fått en faktura från Svea Inkasso, vad gör jag?
Om vi inte fått in betalning från dig trots påminnelse så skickas fakturan till Svea Inkasso. Du betalar din faktura direkt till de och har du ytterligare frågor kontakta Svea Inkasso.

Är det samma OCR-nummer på alla fakturor?
Nej, det är olika OCR-nummer varje månad. Varje faktura har ett unikt OCR-nummer.

Kan jag överbetala min faktura om jag vill betala lite extra?
Nej, om du önskar att extraamortera så görs detta separat.



Autogiro:

Kan jag betala med e-faktura/autogiro?
Vi erbjuder möjlighet att betala din faktura via e-faktura och/eller autogiro. För att ansluta till e-faktura behöver du göra en anmälan via din Internetbank. Fram till dess att din anmälan är godkänd får du pappersfakturor som betalas som vanligt. Notera att det måste vara samma person som ansluter sig till e-faktura som står på avtalet.

För att anmäla autogiro fyller du i en autogiroanmälan och skickar in till: kundtjanst@vwfs.se alternativt till:

SKODA FINANCIAL SERVICES
Autogiro 15188
SÖDERTÄLJE

OBS! Först när det står längst ned på fakturan att beloppet kommer regleras via autogiro är kopplingen med din bank upprättad. Innan dess behöver du betala in fakturorna manuellt. Betalningsuppgifter finner du på fakturan.

Jag har autogiro och vill inte ha någon faktura utskickad. Kan jag avbeställa den?
Nej. Vi redovisar ränta, amortering och vilket belopp som kommer debiteras ditt konto på fakturan. Den går ej att avbeställa.

Varför betalar jag administrationsavgift när jag har autogiro?
Vi har kostnader för fakturering, även om betalning sker via autogiro. Dock sänks avgiften till f.n. 25,00kr om du väljer autogiro.

Mitt autogiro har inte dragits denna månad, vad händer nu?
Vi drar autogirot den 27:e i varje månad, om denna dag inträffar på en helgdag så görs dragningen nästkommande bankdag. Om pengar ej kan dras denna dag så görs en nytt försök dagen efter. Skulle dragningen då inte gå igenom så måste fakturan betalas manuellt. OCR nummer finner du på fakturan.

Avslutas mitt autogiro när kontraktet avslutas?
Ja, vi avslutar ditt autogiro när lånet blivit löst.



Överlåtelse:

Kan jag överlåta mitt lån till någon annan?
Ja, lånet kan flyttas över till annan person/annat företag under förutsättning att denne blir kreditgodkänd av oss. OBS! Överlåtelse kan ej ske mellan privatperson och näringsidkare.

Hur går jag till väga?
Ni skickar in underskriven ansökan till kundtjanst@vwfs.se. När ansökan mottagits görs en kreditupplysning på ny sökande och om denne blir godkänd skickar vi ut ett kontrakt för bägge parter att signera. För mer information och överlåtelseansökan läs här. OBS! Kontraktet blir överlåtet först när det undertecknats av SKODA FINANCIAL SERVICES.



Förlängning/Omläggning:

Kan jag förlänga/lägga om mitt lån?
Ja, i vissa fall kan lånet förlängas eller läggas om. Kontakta kundtjänst för mer information. En administrativ avgift tas ut enligt gällande prislista, f.n. 420,00kr.

Frågor om ŠKODA Serviceavtal

Vad ingår i ett serviceavtal?
Det finns två typer av serviceavtal. Du kan ha ett serviceavtal eller ett service –och underhållsavtal. Du kan även välja att komplettera med vissa tillägg till ditt serviceavtal. Klicka på respektive länk för information om vad som ingår för respektive avtal. Observera att nedan gällande om vad som ingår, avser standardavtal. Avvikelser kan förekomma vid t.ex. kampanjavtal. Kontakta din återförsäljare för mer information gällande villkor i kampanjavtal.

  • Serviceavtal: All service i enlighet med den serviceplan märket utfärdat. Samtliga tilläggsarbeten vid planerade intervaller enligt serviceplan, t.ex. tändstift, bränslefilter, luftfilter och bromsvätska. Vid behov och endast vid servicetillfället ingår: glödlampor (ej Xenon/LED), oljor, spolarvätska, säkringar och torkarblad.
  • Service- och underhållsavtal: Samma innehåll som serviceavtal, men också följande när det är dags att byta: bromsklossar, bromsskivor, avgassystem, länkarmar, stötdämpare, fjädrar, drivaxeldamasker, drivknutar, kopplingslamell och tryckplatta, urkopplingslager, startbatteri, hjullager och glödlampor (ej Xenon/LED).
  • Tillval: däck, däckskifte och däckförvaring, hämta/lämna service, lånebil vid verkstadsbesök, rekonditionering och tvätt.


Vad omfattas inte av ett serviceavtal?
Fel eller skador som täcks av garantier, försäkringar eller motsvarande. Fel eller skador på motor och växellåda(täcks normalt av kundens maskinskadeförsäkring), drivlineförsäkring eller aggregatskador. Glas-, lack-, korrosions och karosskador. Yttre åverkan på kaross och lack. Reparationer av skador försorsakad av vårdslöshet, försummelse, vanvård, felaktigt handahavarande eller överbelastning, brand, naturkatastrof eller trafikolycka. Bärgningskostnader och startbogseringar. Kostnader för självrisk i försäkringsärenden. Stilleståndsersättning. Drivmedel. Fel eller skador som beror på att produkter monterats eller tillförts fordonet. Hjulinställningar.

Vad kostar ett serviceavtal?
Priset varierar beroende på vilket märke och vilken modell du väljer, vilken körsträcka du har per år samt hur många månader avtalet tecknas på. Kontakta din återförsäljare för att få prisuppgift för den bilmodell du är intresserad av.

Jag har redan köpt min bil. Kan jag teckna ett serviceavtal i efterhand?
Ja, serviceavtal går att teckna innan första servicen är gjord på en ny bil. Kontakta din återförsäljare för mer information om detta.

Kan jag förlänga mitt serviceavtal?
I vissa fall kan du förlänga serviceavtalet. Vill du veta vad som gäller för just ditt avtal så ber vi dig att kontakta kundtjänst.

Kan jag överlåta mitt serviceavtal?
I vissa fall kan du överlåta ditt serviceavtal. Vill du veta vad som gäller för just ditt avtal så ber vi dig att kontakta kundtjänst.

Kan jag avsluta mitt serviceavtal före utsatt tid?
Ja, det kan du alltid göra. På vissa avtal kan en kostnad tillkomma för detta. Kontakta kundtjänst för att se vad som gäller för just ditt avtal.

Kan jag serva min bil var som helst?
Du kan serva din bil hos en auktoriserad märkesverkstad. Undantag kan finnas, se ditt avtal för exakta villkor.

Frågor om ŠKODA Försäkring

Jag har avslutat min försäkring men premien visas ändå på min faktura.
Försäkringspremien debiteras i förskott och när försäkringen avslutas, krediteras beloppet på din nästkommande avi.

Hur avslutar jag min försäkring?
Kontakta SKODA Försäkring på 0770-110 350 eller besök www.skodabilforsakring.se.

Varför har min premie blivit högre/lägre?
Premien kan ändras vid ex. övergång till helförsäkring eller om du t.ex. har flyttat. Kontakta SKODA Försäkring för information om premieändringar.

Måste jag ha en helförsäkring?
Ja. Så länge bilen täcks av vagnskadegaranti, är halvförsäkring tillräckligt. Därefter måste bilen helförsäkras. Kontakta SKODA Försäkring för mer information.

Hjälp och råd om du inte är nöjd

För oss är våra kunders förtroende betydelsefullt och det viktigt att du är nöjd med våra tjänster och med vårt bemötande. Om vi inte motsvarar dina förväntningar ber vi dig att kontakta oss så att vi på bästa sätt kan klara ut problemet. Det enklaste är att ringa oss då ett samtal kan ge kompletterade uppgifter och ofta kan problemet klaras upp direkt.

Ett tips är att innan du kontaktar oss alltid spara affärsdokumentation, till exempel fakturor och betalningsunderlag och annan information, som du får från oss. ​​ ​​​​​​​​​​​​​​​​​​


Om du inte är nöjd med beslutet
Vem ska du kontakta?

Om du skriver brev:
Volkswagen Finans Sverige AB
Klagomålsansvarig
15188 Södertälje

Om du mailar:
Kundtjanst@vwfs.se
Skriv i ämnesraden: Till Klagomålsansvarig ​​​​​​​​

Vart du som kund alltid har rätt att använda dig
Konsumentvägledaren i din kommun som kostnadsfritt lämnar information och råd finans – och försäkringsfrågor. Konsumentvägledaren närmast dig finner du på Konsumentverkets hemsida konsumentverket.se

Konsumenternas Bank- och finansbyrå och Konsumenternas Försäkringsbyrå som ger dig opartisk information och vägledning utan någon extra kostnad.
Box 24215, 104 51 Stockholm,
Tel. 0200 - 22 58 00
konsumenternas.se ​​​​​​​

Om du fortfarande inte skulle vara nöjd
Allmänna reklamationsnämnden
Är du missnöjd med beslutet från oss och vill höra med en oberoende part kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). ARN är en statlig myndighet som fungerar ungefär som en domstol och har som huvuduppgift att pröva tvister mellan konsumenter och näringsidkare. Anmälan görs av konsumenten. ARN lämnar rekommendationer på hur en tvist bör lösas.

Box 174
101 23 Stockholm
Tel. 08-08-508 860 00
arn.se

Allmän domstol, Domstolsverket
Ett ärende kan alltid hänskjutas till rättslig prövning vid allmän domstol.
551 81 Jönköping
Tel. 036-15 53 00
domstol.se ​​​​​

MyŠKODA App

Kom igång med appen
Efter att du registrerat dig, loggat in i appen och accepterat dess villkor är det dags att ställa in appen så att den passar dig. Processen är enkel och komprimerad till tre steg. Svep åt sidan på skärmen för att ta dig mellan de olika stegen. Länka ihop bilen med appen, koppla kalendern (eller kalendrarna om du har flera) om du vill använda appens tidshanteringsfunktion och välj din favoritleverantör. Genom att fylla i dessa uppgifter möjliggörs ännu fler funktioner i appen. När du är klar visas startläget, använd menyn för att gå till olika delar av appen.


Vem är PAUL?
Hej, det är jag som är PAUL! PAUL är din personliga hjälpreda som meddelar dig kring bilens status om bilen är uppkopplad med SmartGate/MIB eller hjälper dig att hålla tiden genom att använda din kalender.


Olika sätt att koppla upp din bil
Menyalternativet BIL fokuserar på hantering av din bil. Du kan enkelt koppla appen till en eller flera bilar och det finns flera sätt att göra det på. Det enklaste sättet är att välja bilen från listan med bilmodeller. Om du kopplar upp din bil via ”Hitta med VIN-kod“ så är det just din bil som är uppkopplad. Det gör att du kan se mer detaljer som produktionsdatum, garantitid och digital service-historik för ditt fordon (kan skilja sig beroende på det aktuella landets bestämmelser). Det mest avancerade sättet att koppla upp bilen är via SmartGate (WLAN) eller MIB (kabel eller WLAN). För att kunna göra det så måste bilen vara utrustad med den tekniken (kolla bilens specifikation). Om du är uppkopplad kan du se till exempel miltal, bränslestatus och PAUL kan tala om för dig om du kan komma fram utan att tanka eller om du behöver tanka på vägen.


Bilens manual och lampkontroller
När din bil är uppkopplad har du snabb tillgång till bilens instruktionsbok, bildata, digital service, förklaringar av kontrollampor, massor av instruktionsfilmer och mycket mer.


SmartGate kontra MIB
SmartGate är en del av den tekniska utrustningen på din bil. Beroende på land och bilmodell så kan den levereras som standardutrustning eller beställas som ett tillval. Utrustningen slår på WLAN i din bil och låter appen läsa in bilens data praktiskt taget online när appen är uppkopplad (miltal, bilens status osv.). På de senaste modellerna har SmartGate-tekniken ersatts av MIB (bilens infotainmentenheter). Kontakta gärna din ŠKODA anläggning för att få veta mer om din bils kommunikationsstöd.


PAUL – länk till kalendern
PAUL kan hjälpa dig att hålla tiden genom att använda din kalender, har koll på bränslenivån, trafiken, vädret och du kan lita på att PAUL väcker dig i god tid och inte lämnar dig i sticket. För att detta ska fungera behöver du koppla ihop din kalender med appen (hittas i appinställningar). När det är gjort håller PAUL koll på dina händelser i almanackan.


Olika typer av notiser
Det finns flera olika typer av notiser som är synliga i appen men också som en app-ikon på din hemskärm (iOS). Notiserna hanteras där alla telefonens notiser hanteras och synligheten beror på inställningarna på din telefon (ändra i telefonens generella inställningar för att få notiser på ett annat sätt). PAUL erbjuder följande typer av notiser: “Upp och hoppa“-påminnelse inför nästa möte, : “Nu borde du vara på väg“ för att hinna till destinationen i tid eller ett notismeddelande om att du kommer att bli försenad som kan skickas till dina kollegor om du inte hinner i tid till mötet. App-ikonen i iOS meddelar om det kommer in nyheter, tips från PAUL eller om ny fordonsdata finns tillgänglig. Siffran som visar antalet notiser kan som mest visa 3st. Genom att läsa nyheten, tipset från PAUL eller fordonsdatan så minskar siffran med antalet notiser.


ŠKODA anläggning
Du kan välja din favoritanläggning genom funktionen lokalisera anläggning. När du bekräftat vilken du vill ha kommer du få fram detaljer om anläggningen på skärmen. Där kan du se kontaktuppgifter, vägbeskrivning etc.

SKODA Kortet

Varför finns SKODA Kortet VISA bara med VISA?
Tidigare erbjöds även ett kreditkort som bara kunde användas hos SKODA-återförsäljare och på anslutna bensinstationer. Genom att även koppla en VISA-funktion på kortet får det ett betydligt större användningsområde, utan att det kostar något extra.

Måste jag ha kredit på kortet
Ja, du väljer själv kreditgräns (5 000 - 100 000 kr). Dock gäller 30 000 kr som maxbelopp hos din återförsäljare.

Var kan jag tanka med SKODA Kortet VISA?
På alla ställen som accepterar VISA. Har du det gamla kortet utan VISA så fungerar kortet på Shell och Preem.

Finns rabatt på drivmedel?
Ja, för närmare information om rabatten läs här.

Vad gör jag om jag glömt min pinkod?
Kontakta kundtjänst

Kan jag använda mitt kort hos alla SKODA-återförsäljare?
Kortet kan användas hos alla anslutna återförsäljare. Fråga i butik eller verkstad.

Mitt kort fungerar inte. Vad gör jag?
Kontakta kundtjänst

Kan jag själv bestämma vilken kod jag vill ha till mitt kort?
Nej, detta på grund av säkerhetsskäl.

Mitt kort har blivit stulet, hur gör jag?
Kontakta kundtjänst

Om jag säljer min bil, kan jag ha kortet kvar ändå?
Självklart.

Vad händer om jag har ett SKODA Kort sedan tidigare och nu ansöker om SKODA Kortet VISA?
När du ansöker om ett SKODA Kort VISA så kommer vi att avsluta ditt gamla kort/konto, eventuell skuld slutbetalar du på ditt gamla kort/konto.

Får jag då nytt kort och ny kod?
Ja, du får ett SKODA Kort VISA och en ny kod knuten till det nya kortet.

Kan man ha två SKODA Kort VISA på ett konto?
Ja, men då måste båda sökande fylla i och skriva under ansökan.

Hur gör jag för att slippa räntor och avgifter på kortet?
Alla inköp hos din återförsäljare (service, reparationer, tillbehör och reservdelar) avbetalar du minst en tolvtedel varje månad i 12 månader. För alla övriga köp gäller att de ska betalas ”till fullo” när månadsaviseringen kommer. Väljer du att delbetala på längre tid tillkommer ränta och aviavgift.