MyŠKODA App

Kom igång med appen
Efter att du registrerat dig, loggat in i appen och accepterat dess villkor är det dags att ställa in appen så att den passar dig. Processen är enkel och komprimerad till tre steg. Svep åt sidan på skärmen för att ta dig mellan de olika stegen. Länka ihop bilen med appen, koppla kalendern (eller kalendrarna om du har flera) om du vill använda appens tidshanteringsfunktion och välj din favoritleverantör. Genom att fylla i dessa uppgifter möjliggörs ännu fler funktioner i appen. När du är klar visas startläget, använd menyn för att gå till olika delar av appen.


Vem är PAUL?
Hej, det är jag som är PAUL! PAUL är din personliga hjälpreda som meddelar dig kring bilens status om bilen är uppkopplad med SmartGate/MIB eller hjälper dig att hålla tiden genom att använda din kalender.


Olika sätt att koppla upp din bil
Menyalternativet BIL fokuserar på hantering av din bil. Du kan enkelt koppla appen till en eller flera bilar och det finns flera sätt att göra det på. Det enklaste sättet är att välja bilen från listan med bilmodeller. Om du kopplar upp din bil via ”Hitta med VIN-kod“ så är det just din bil som är uppkopplad. Det gör att du kan se mer detaljer som produktionsdatum, garantitid och digital service-historik för ditt fordon (kan skilja sig beroende på det aktuella landets bestämmelser). Det mest avancerade sättet att koppla upp bilen är via SmartGate (WLAN) eller MIB (kabel eller WLAN). För att kunna göra det så måste bilen vara utrustad med den tekniken (kolla bilens specifikation). Om du är uppkopplad kan du se till exempel miltal, bränslestatus och PAUL kan tala om för dig om du kan komma fram utan att tanka eller om du behöver tanka på vägen.


Bilens manual och lampkontroller
När din bil är uppkopplad har du snabb tillgång till bilens instruktionsbok, bildata, digital service, förklaringar av kontrollampor, massor av instruktionsfilmer och mycket mer.


SmartGate kontra MIB
SmartGate är en del av den tekniska utrustningen på din bil. Beroende på land och bilmodell så kan den levereras som standardutrustning eller beställas som ett tillval. Utrustningen slår på WLAN i din bil och låter appen läsa in bilens data praktiskt taget online när appen är uppkopplad (miltal, bilens status osv.). På de senaste modellerna har SmartGate-tekniken ersatts av MIB (bilens infotainmentenheter). Kontakta gärna din ŠKODA anläggning för att få veta mer om din bils kommunikationsstöd.


PAUL – länk till kalendern
PAUL kan hjälpa dig att hålla tiden genom att använda din kalender, har koll på bränslenivån, trafiken, vädret och du kan lita på att PAUL väcker dig i god tid och inte lämnar dig i sticket. För att detta ska fungera behöver du koppla ihop din kalender med appen (hittas i appinställningar). När det är gjort håller PAUL koll på dina händelser i almanackan.


Olika typer av notiser
Det finns flera olika typer av notiser som är synliga i appen men också som en app-ikon på din hemskärm (iOS). Notiserna hanteras där alla telefonens notiser hanteras och synligheten beror på inställningarna på din telefon (ändra i telefonens generella inställningar för att få notiser på ett annat sätt). PAUL erbjuder följande typer av notiser: “Upp och hoppa“-påminnelse inför nästa möte, : “Nu borde du vara på väg“ för att hinna till destinationen i tid eller ett notismeddelande om att du kommer att bli försenad som kan skickas till dina kollegor om du inte hinner i tid till mötet. App-ikonen i iOS meddelar om det kommer in nyheter, tips från PAUL eller om ny fordonsdata finns tillgänglig. Siffran som visar antalet notiser kan som mest visa 3st. Genom att läsa nyheten, tipset från PAUL eller fordonsdatan så minskar siffran med antalet notiser.


ŠKODA anläggning
Du kan välja din favoritanläggning genom funktionen lokalisera anläggning. När du bekräftat vilken du vill ha kommer du få fram detaljer om anläggningen på skärmen. Där kan du se kontaktuppgifter, vägbeskrivning etc.

SKODA Kortet

Varför finns SKODA Kortet VISA bara med VISA?
Tidigare erbjöds även ett kreditkort som bara kunde användas hos SKODA-återförsäljare och på anslutna bensinstationer. Genom att även koppla en VISA-funktion på kortet får det ett betydligt större användningsområde, utan att det kostar något extra.

Måste jag ha kredit på kortet
Ja, du väljer själv kreditgräns (5 000 - 100 000 kr). Dock gäller 30 000 kr som maxbelopp hos din återförsäljare.

Var kan jag tanka med SKODA Kortet VISA?
På alla ställen som accepterar VISA. Har du det gamla kortet utan VISA så fungerar kortet på Shell och Preem.

Finns rabatt på drivmedel?
Ja, för närmare information om rabatten läs här.

Vad gör jag om jag glömt min pinkod?
Kontakta kundtjänst

Kan jag använda mitt kort hos alla SKODA-återförsäljare?
Kortet kan användas hos alla anslutna återförsäljare. Fråga i butik eller verkstad.

Mitt kort fungerar inte. Vad gör jag?
Kontakta kundtjänst

Kan jag själv bestämma vilken kod jag vill ha till mitt kort?
Nej, detta på grund av säkerhetsskäl.

Mitt kort har blivit stulet, hur gör jag?
Kontakta kundtjänst

Om jag säljer min bil, kan jag ha kortet kvar ändå?
Självklart.

Vad händer om jag har ett SKODA Kort sedan tidigare och nu ansöker om SKODA Kortet VISA?
När du ansöker om ett SKODA Kort VISA så kommer vi att avsluta ditt gamla kort/konto, eventuell skuld slutbetalar du på ditt gamla kort/konto.

Får jag då nytt kort och ny kod?
Ja, du får ett SKODA Kort VISA och en ny kod knuten till det nya kortet.

Kan man ha två SKODA Kort VISA på ett konto?
Ja, men då måste båda sökande fylla i och skriva under ansökan.

Hur gör jag för att slippa räntor och avgifter på kortet?
Alla inköp hos din återförsäljare (service, reparationer, tillbehör och reservdelar) avbetalar du minst en tolvtedel varje månad i 12 månader. För alla övriga köp gäller att de ska betalas ”till fullo” när månadsaviseringen kommer. Väljer du att delbetala på längre tid tillkommer ränta och aviavgift.