Detta är en undersida.

Till huvudsidan

Detaljerna du letat efter

ŠKODA KODIAQ SPECIFIKATION

Bilens mått

Säkerhet

Speedlimiter

Föraren kan ställa in en topphastighet mellan 30 och 210 km/h. Nu kommer bilen att se till så att hastigheten inte överskrids, och föraren kan hålla ögonen på vägen istället för på hastighetsmätaren.

Till skillnad från farthållaren, som bibehåller en inställd hastighet, tillåter Speedlimiter föraren att köra i valfri hastighet upp till, men inte över, den valda gränsen.

Av säkerhetsskäl stängs den här funktionen av om gaspedalen trycks i botten.

Andra säkerhetsfunktioner

Nya ŠKODA KODIAQ kompromissar inte med säkerheten. Förutom de redan nämnda säkerhetssystemen finns även följande funktioner antingen som standard eller som tillval:

ABS förhindrar att hjulen låser sig vid panikbromsning eller på hala underlag. Genom att öka trycket på bromspedalen hjälper bromsassistansen till att korta bromssträckan markant vid en nödinbromsning.

MSR motverkar att drivhjulen låser sig när föraren till exempel bromsar på en slät yta.

ASR förhindrar att hjulen spinner vid start och acceleration på hala ytor.

EDL hjälper till vid körning i uppförsbacke med låg dragkraft under ett av hjulen.

XDS+ assisterar vid skarp kurvtagning och ser till så att bilen tar kurvan säkrare och mer naturligt än tidigare.

Däcktrycksövervakaren informerar föraren om lufttrycket i däcken.

Hill-hold control hjälper föraren att starta säkert i uppförsbacke. Den aktiveras automatiskt vid fem graders lutning och förhindrar att fordonet rullar bakåt utan att föraren behöver använda handbromsen.

Blinkande bromsljus reducerar risken för påkörning bakifrån, särskilt vid trafikköer på motorväg eller vid hastig och oväntad inbromsning när ett hinder dyker upp på vägen.

Drivmoment

Fyrhjulsdrift

Nya ŠKODA KODIAQ är tillgänglig med den senaste generationen elektriskt styrd lamellkoppling.

KODIAQ är försedd med toppmodern fyrhjulsdrift vilken garanterar drivkraft, hög körstabilitet och säkerhet även vid sidan av vägen.

Styrenheten beräknar ständigt den optimala fördelningen av vridmoment för att förhindra förlust av kontroll över fordonet. Under normala förhållanden leds det mesta av vridmomentet till framhjulen vilket sparar bränsle. Torque distribution to all four wheels is automatic and depends on the driving environment. The ideal torque for the rear axle is calculated by the control unit. Adjustments are made by variable pressure on the clutch plates.

Grön teknik

Active Cylinder Technology (ACT)

ACT innebär att den andra och tredje cylindern temporärt är stängda. I tvåcylinderläge går motorn mer effektivt. Beroende på körstil kan tekniken sänka bränsleförbrukningen med mer än 0,5 l/100 km. ACT aktiveras i motorhastigheter mellan 1,400 och 4,000 rpm, vid ett vridmoment mellan 25 och 100 Nm samt vid hastigheter upp till 130 km/h.

Start-stopp-system

Tanken med ett start-stopp-system är att stänga av motorn när den inte behövs. Detta är särskilt användbart i städer där den här tekniken drar ner bränsleförbrukningen väsentligt. Start-stopp-systemet aktiveras automatiskt efter att motorn startats och kan stängas av när som helst.

Start-stopp-system
Start-stopp-system
Bromsenergiåtergivning

Vad händer när energi återges? Kinetisk energi omvandlas till användbar elektricitet, som lagras i batteriet eller används av de elektroniska systemen. När motorn bromsas skickar generatorn strömmen till enheter och laddar batteriet. Detta spar bränsle som annars skulle använts för dessa ändamål.

Bromsenergiåtergivning
Bromsenergiåtergivning
Eco Mode (Driving Mode Select)

En av inställningarna i Driving Mode Select är Eco – för dig som prioriterar miljö och ekonomi. En unik egenskap i Eco mode är frikopplingsläget för bilar med DSG automatväxel. Frikopplingsläget används när du kör utan att ha foten på gaspedalen.

Växelrekommendation

Rätt val av växel kan spara bränsle och höja åkkomforten. Lägre hastigheter ger lägre förbrukning och en tystare motor. Symbolerna i det övre högra hörnet på displayen talar om för dig om rätt växel ligger i, eller om du bör växla upp eller ner.