Detta är en undersida.

Till huvudsidan

Detaljerna du letat efter

OCTAVIA COMBI TEKNISK SPECIFIKATION

Bilens mått

Säkerhet

Andra säkerhetssystem

ŠKODA OCTAVIA COMBI erbjuder säkerhet utan kompromisser. Förutom säkerhetssystemen som redan beskrivits, erbjuds även andra säkerhetssystem:

EDL hjälper vid acceleration eller körning i uppförsbacke med låg friktion under ett av de drivna hjulen.
ABS gör så att hjulen inte låser sig vid nödbromsning eller vid bromsning på halt underlag.
MSR motverkar låsning av drivhjulen, som kan uppstå när föraren bromsar på halt underlag.
Brake Assist (HBR) gör det lättare för föraren i situationer där nödbromsning är nödvändig. Detta leder till en betydande minskning av bromssträckan.
ASR ger en smidig start och acceleration utan att hjulen spinner på halt underlag.
XDS+ hjälper föraren vid tvära svängar och säkerställer att fordonet beter sig neutralt under dynamisk kurvtagning.
› Däcktrycksövervakning håller föraren informerad om däcktrycket vid alla tidpunkter.
Hill-Hold Control hjälper föraren att starta i uppförsbacke säkert. Systemet aktiveras vid lutningar på fem grader eller mer och garanterar enkel och säker start utan att använda handbromsen. Systemet bromsar bilen ca 2 sekunder för att förhindra bilen att rullar bakåt eller får motorstopp.
Blinkande bromsljus Vid plötslig kraftig inbromsning aktiveras blinkande bromsljus som minskar risken för påkörning bakifrån, speciellt när man närmar sig trafikstockningar på motorvägar.


Fyrhjulsdrift

Fyrhjulsdrift

Med intelligenta 4×4 ger OCTAVIA COMBI stabilitet och bra grepp under olika körförhållanden. Drivlinan med elektroniskt styrd lamellkoppling reagerar inom millisekunder på minsta lilla förändring under hjulen på OCTAVIA COMBI. Under normala körförhållanden körs bilen med vanlig framhjulsdrift. I snö, lera eller på hal is slår den över till 4x4 utan att det märks.


Vridmomentet distribueras automatiskt till alla fyra hjulen och är beroende av körförhållande och omgivning. Det idealiska vridmomentet för bakaxeln beräknas av kontrollenheten. Justeringar görs genom variabelt tryck på kopplingsskivorna.

Fyrhjulsdrift
Fyrhjulsdrift

Grön teknik

Start-stopp-system

Tanken med ett start-stopp-system är att stänga av motorn när den inte behövs. Detta är särskilt användbart i städer där tekniken drar ner bränsleförbrukningen väsentligt. Start-stopp-systemet aktiveras automatiskt efter att motorn startats och kan stängas av när som helst.

Start-stopp-system
Start-stopp-system
Bromsenergiåtergivning

Vad händer när energi återges? Kinetisk energi omvandlas till användbar elektricitet, som lagras i batteriet eller används av de elektroniska systemen. När motorn bromsas skickar generatorn strömmen till enheter och laddar batteriet. Detta spar bränsle som annars skulle använts för dessa ändamål.

Bromsenergiåtergivning
Bromsenergiåtergivning
Eco Mode (Driving Mode Select)

En av inställningarna i Driving Mode Select är Eco – för dig som prioriterar miljö och ekonomi. En unik egenskap i Eco mode är frikopplingsläget för bilar med DSG​ automatväxel. Frikopplingsläget används när du kör utan att ha foten på gaspedalen.

Växelrekommendation

Rätt val av växel kan spara bränsle och höja körkomforten. Lägre hastigheter ger lägre förbrukning och en tystare motor. Symbolerna i det övre högra hörnet på displayen talar om för dig om rätt växel ligger i, eller om du bör växla upp eller ner.​