ŠKODA VISION iV

ŠKODA VISION iV - En elektrisk framtid för ŠKODA

ŠKODA VISION iV - En elektrisk framtid för ŠKODA

8. 3. 2019

Den eldrivna konceptbilen VISION iV ger en titt in i ŠKODAs framtid på elbilsmarknaden.

VISION iV är den första ŠKODA-modellen som är baserad på Volkswagen Groups nya elbilsplattform (MEB) och tar med det ett stort steg på sin resa mot eMobilitet. Denna crossover med fyra dörrar imponerar med sitt sportiga uttryck, skarpa linjer och väl tilltagna utrymme. En dynamisk körupplevelse säkerställs tack vare fyrhjulsdriften och två elmotorer om totalt 306 hk.

EXTERIÖR

VISION iV är 4,665 mm lång, 1,926 mm bred och 1,613 mm hög. Hjulbasen mäter hela 2,765 mm. Konceptbilen glänser i färgen Ultra Yellow – en flerlagerslack som innehåller organiska guldpigment för att skapa härliga nyansskillnader. Lacken kompletteras med matta designelement i antracit, vilket ger bilen ett rått och modernt intryck.

ŠKODA VISION iVs skarpa linjer kombineras med en kupéliknande taklinje. Från sidan så är det designlinjen som utmärker sig genom att knyta samman front och bak. Det saknas även fasta dörrhandtag; med en liten touch så öppnas dörrarna automatiskt. De klassiska sidospeglarna har ersatts med kameror som ger en 180-gradersvy i backspegeln. 22-tumshjulen är aerodynamiskt optimerade och ger bilen ett kraftfullt intryck. Varje fälg är dessutom utsmyckad med ŠKODA-gravyr.

Fronten kännetecknas av en nytolkning av ŠKODAs typiska breda grill, med vertikala paneler och kristallstruktur. En framträdande horisontell ljusslinga sträcker sig över den övre delen av grillen och binder samma de två pilformade strålkastarna, som lyser med nyskapande Matrix LED-teknik. De stora luftintagen vid den främre stötfångaren betonar bilens sportiga uttryck. Motorhuven pryds av en ŠKODA-logo i kristall.

Bilens längd skvallrar om generösa utrymmen för både bagage och passagerarare. Bara bagageutrymmet erbjuder en volym om 550 liter. Bakdelen kännetecknas av aerodynamiska linjer och kristallformade LED-baklyktor. De definierar ŠKODAs klassiska C-formade baklyktor och tillsammans med den horisontella ljusslingan ovanför den bakre diffusern, utmärker bilens bredd. En annan iögonfallande detalj är bokstaveringen av ”ŠKODA” under den svagt böjda kanten på bakluckan, där varje bokstav skiner i rött.

INTERIÖR

VISION iVs interiör bygger vidare på konceptbilen VISION E. ŠKODAs designers har nyttjat det utrymme som vanligtvis tas upp av en konventionell växellåda till att ge instrumentpanel och mittkonsol en helt ny look gör att interiören upplevs mycket rymligare än vanligt. Mellan förarsätet och främre passagerarsätet erbjuds gott om plats för förvaring, bl.a. för två mobiltelefoner med möjlighet till trådlös laddning och enkel uppkoppling till bilens infotainment- och operativsystem.

Instrumentbrädan sträcker sig över två nivåer på ett snyggt och stilrent sätt. Designspråket är detsamma som för bilens front, där dekorsömmar och interiörsbelysning förstärker de skarpa linjerna. Den stora skärmen i mitten av instrumentbrädan ser ut att sväva och framför den finns ett handledsstöd för stadigare hantering av touchskärmen. Inredningen pryds av en yta utav mjukskum med kristalltextur som kommer användas i alla bilar från ŠKODA i framtiden. Både instrumentpanel och dörrar är klädda i premiummaterialet Ultrasuede®, ett syntetiskt mockatyg, som är tillverkat på ett särskilt miljövänligt sätt.

Den nedre delen av instrumentbrädan är klädd i dekorativt björkfaner med en matt finish. Detta ersätter de klassiska luftventilerna och skapar ett mer naturligt luftflöde.

Träpanelerna sträcker sig över hela bilens bredd och är ett bevis på ŠKODA-designernas öga för detaljer. De upplysta dörrhandtagen liknar de som användes i klassiska ŠKODA-modeller, så som POPULAR från 30- och 40-talet. Panoramaglastaket är pricken över i:et i det luftiga och generösa utrymme som VISION iV erbjuder.

Ratten i VISION iV har också fått en helt ny design med bara två ekrar. ”ŠKODA” är nu bokstaverat istället för den sedvanliga logotypen i mitten på ratten. Placering och design av knappar och reglage är noga genomtänkta så att de ger ett visuellt lyft samtidigt som de är enkla att komma åt. Bland annat kan Driving Mode Select ändras med ratten, tillsammans med många andra funktioner i bilen – allt för maximal komfort och säkerhet.

De svängbara sätena ger interiören ett luftigt intryck. Sätena är klädda i Dinamica®, ett syntetiskt mockatyg, som är perforerade och med gyllene inslag. Dinamica® är delvis gjort på återvunnen polyester, som bekant används i t-shirts och PET-flaskor. Genom att återvinna polyester så reduceras CO₂-förbrukningen med ca 80% jämfört med att använda konventionella material. Ryggstödens klädsel är gjord av vegansk vinylfibrer, medan inläggen innefattar en unik perforerad yta med gyllene drag. Golven är täckta med filtmattor gjorda utav biologiskt nedbrytbar ull.

MOTORER

I samband med VISION iV har ŠKODA gått över till Volkswagen Groups nya elbilsplattform (MEB). Bilen drivs av två elmotorer – en på var axel, som sköter bilens fyrhjulsdrift. Kraften fördelas sömlöst mellan hjulen och säkerställer optimalt grepp beroende på vilken situation bilen utsätts för. Bilen har hela 306 hk och kan nå en toppfart på 180 km/h.

Tack vare att elmotorn reagerar direkt vid gaspådrag så accelererar VISION iV 0-100 km/h på bara 5,9 sekunder samt 80-120 km/h på mindre än 4 sekunder. Bilen mäktar även med en räckvidd på 500 km enligt testcykeln, WLTP.

I MEB-plattformen så placeras det kompakta högspänningsbatteriet mellan den främre och bakre axeln på bilens undersida, som på så vis skyddar batteriet. Det vattenkylda litium-ion-batteriet har en kapacitet på hela 83 kWh och kan laddas till 80% på bara 30 minuter. Mängden energi som flödar mellan batteri och de två elmotorerna kontrolleras elektroniskt.

Smart elektronik tar även hand om fördelningen av energi till fyrhjulsdriften. Vid acceleration så säkerställs maximalt grepp för alla fyra hjulen genom att ta hänsyn till förarens gaspådrag samt vilket grepp varje individuellt hjul har. På så vis kan bilen framföras på ett tryggt och bekvämt sätt.

TEKNIK

ŠKODA har utrustat VISION iV med en helt ny nivå av teknik för både säkerhet och komfort. En rad uppkopplade funktioner gör det möjligt för bilen att kommunicera med både medtrafikanter och trafikcenter, så att fordonet kan agera snabbare och mer korrekt utifrån trafiksituationen. Utöver detta så erbjuder VISION iV ett stort antal assistanssystem vare sig föraren håller i ratten eller om bilen sköter sig själv.

Modern laserteknik och radarsensorer gör det möjligt för bilen att anpassa sig efter omgivningen. Assistanssystem så som Traffic Jam Assist blir därför särskilt noggranna och snabba. ŠKODA VISION iV är självkörande enligt nivå 3, dvs den kan ta kontrollen helt på t.ex. motorväg. Då tar bilen över undvikande manövrar, acceleration och bromskontroll. Vid farliga situationer kan föraren uppmanas att ta kontrollen över bilen igen. Vid nivå 3 så kan bilar även kommunicera med varandra vilket gör det möjligt att varna medtrafikanter om potentiella faror. Utöver det så kan ŠKODA VISION iV även kommunicera med infrastrukturen.

VISION iV är anpassad efter hur ett modernt samhälle fungerar. Bilens operativ- och infotainmentsystem är sammankopplade med förarens smartphone, t.ex. för att låsa upp bilen. Inuti fordonet så kan både förarens och främre passagerarens mobiltelefoner laddas trådlöst och kopplas samman med den senaste generationens infotainmentsystem. VISION iV kan även kontrolleras med gester och – tack vare röstigenkänning – förstå hela meningar, även med olika dialekter.

När föraren sätter sig i VISION iV så välkomnas den av en välkomstlogo på pekskärmen. Tack vare en 5G-uppkoppling kan flera onlinetjänster från ŠKODA användas, så som Infotainment Online och Care Connect. Infotainment Online ger trafikuppdateringar i realtid, väderleksrapporter eller information om lediga parkeringsplatser, med mera. Care Connect inkluderar Proactive Service samt fjärrstyrning via ŠKODA Connect-appen eller webbportalen.

E-MOBILITET

ŠKODA stiger in i eMobilitet-eran under 2019 – en milstolpe i vår 124 år gamla historia. ŠKODA SUPERB som plug-in-hybrid och helt eldrivna ŠKODA CITIGO är våra första elbilar på marknaden. ŠKODAs första modell som baseras på Volkswagen Groups elbilsplattform (MEB) kommer lanseras under 2020. Under nästkommande fyra år kommer ŠKODA investera runt 2 miljarder euro i alternativa drivsystem och nya mobilitetstjänster, vilket är den största satsningen i märkets historia. I slutet på 2022 kommer vi ha lanserat tio eldrivna bilar.

Design

Hör Oliver Stefani, chef för ŠKODA Design, förklara på ŠKODA Storyboard vilka designelement från VISION iV som kommer vara typiska för ŠKODAs framtida elbilar.

Senaste nyheterna

Visa alla konceptbilar