Detta är en undersida.
Alla detaljer du letade efter

Karoqs tekniska specifikationer

Bilens mått

Ytter- och innermått, bagageutrymmets volym.

Säkerhet

Andra säkerhetsfunktioner

Škoda Karoq handlar om säkerhet utan kompromisser. Följande funktioner är tillgängliga som standard eller tillval:

Isofix- och Top Tether-förankringspunkter för att fästa en barnstol på de yttre sätena där bak. Isofix finns även för passagerarsätet fram.

› Till skillnad från farthållaren, som håller en inställd hastighet, tillåter hastighetsbegränsaren föraren att köra i vilken hastighet som helst upp till, men inte mer än, det fördefinierade värdet.

ABS förhindrar att hjulen låser sig vid nödbromsning eller vid inbromsning på hala underlag.

› Genom att öka bromstrycket hjälper HBA bromsassistent förare i situationer där nödbromsning är nödvändig. Detta kan leda till en betydande minskning av den bromssträcka som krävs.

EBD optimerar automatiskt bromstrycket och den övergripande bromsbalansen och förhindrar att bakhjulen överbromsar.

MSR motverkar låsverkan av drivhjulen, som kan uppstå när föraren bromsar in på en slät yta.

ASR säkerställer mjuk start och acceleration utan att hjulen slirar på hala underlag.

EDL hjälper till vid acceleration eller körning i uppförsbacke med låg dragkraft under ett av de drivna hjulen.

TSA fungerar när fordonet är utrustat med en originaldraganordning med egen styrenhet. Systemet fungerar enligt principen genom att bromsa ett eller flera hjul och samtidigt minska motorns vridmoment vid behov. TSA-systemet ingriper och hjälper till att stabilisera bilen och släpet.

XDS+ hjälper föraren vid skarpa svängar och ser till att fordonet beter sig neutralt vid dynamisk kurvtagning. Styrelektroniken simulerar i huvudsak närvaron av en självlåsande differential för att förbättra greppet och kördynamiken vid svängar. Som ett resultat kommer fordonet att ta kurvor mycket mer säkert och naturligt.

Däcktrycksövervakning TPM+ håller föraren informerad om däcktrycket hela tiden.

› Tillvalet Hill-Hold Control hjälper föraren att starta säkert i en uppförsbacke. Systemet aktiveras i lutningar på fem grader eller mer och säkerställer enkel och säker start utan användning av handbroms. Systemet förhindrar att bilen rullar bakåt eller stannar.

Blinkande bromsljus minskar risken för påkörning bakifrån, särskilt vid bilköer på motorvägar eller plötsliga inbromsningar när ett oväntat hinder dyker upp.

Körning och styrning

Fyrhjulsdrift

Škoda Karoq finns med en elektroniskt styrd lamellkoppling. Den toppmoderna fyrhjulsdriften garanterar optimal kördynamik, högsta standard för aktiv säkerhet och ekonomisk förbrukning.

Vridmomentfördelningen till alla fyra hjulen är automatisk och beror på körmiljön. Det ideala vridmomentet för bakaxeln beräknas av styrenheten. Justeringar görs med variabelt tryck på kopplingsplattorna.

Dynamisk chassikontroll med val av körläge

För maximal körglädje kan Karoq utrustas med dynamisk chassikontroll, inklusive körlägesval. Bilen erbjuder flera lägen som ändrar både stötdämparnas styvhet och andra fordonsinställningar. Att konfigurera om bilen från ett bekvämt, avslappnat läge till en dynamisk, sportig miljö är lika enkelt som att trycka på en knapp.

Dynamic Chassis Control övervakar, utvärderar och reagerar kontinuerligt på aktuellt körbeteende (bromsning, acceleration, svängning) och anpassar, beroende på inställt läge, dämpningsegenskaperna för varje hjul individuellt och oberoende.

Progressiv styrning

Denna funktion ger Karoq bättre hantering av att smidigt ta kurvor. Den progressiva styrningen ändrar förhållandet beroende på hur långt hjulet vrids.

Reservdäck

Däckreparationssatsen kan som tillval ersättas av:

› ett reservdäck av stål eller legering i full storlek

› ett utrymmesbesparande reservdäck i stål

Karoq har ett plant bagageutrymme utan reservdäcksbrunn. Alla typer av reservdäck ombord placerar bagagerumsgolvet högre upp.