Detta är en undersida.
Allt du behöver veta om ŠKODA OCTAVIA iV

OCTAVIA iV - Tekniska detaljer

Bilens mått


Säkerhet

Säkerhetsfunktioner

ŠKODA OCTAVIA iV handlar om säkerhet utan kompromisser. Förutom de redan beskrivna säkerhetssystemen är följande funktioner tillgängliga som standard eller tillval:

› Förankringspunkter för Isofix och Top tether för att fästa en barnstol i baksätet. Isofix finns också för passagerarsätet.

› Till skillnad från farthållaren, som bibehåller en inställd hastighet, tillåter Speedlimiter föraren att köra i valfri hastighet upp till – men inte över – den valda gränsen

› ABS hindrar hjulen från att låsas vid nödbromsning eller vid bromsning på hala ytor.

› Genom att öka bromstrycket hjälper HBA-bromsassist förare i situationer där nödbromsning är nödvändig. Detta kan leda till en avsevärd minskning av det nödvändiga bromsavståndet.

› EBD optimerar automatiskt bromstrycket och den totala bromsbalansen och förhindrar överbromsning av bakhjulen.

› MSR motverkar att drivhjulen låser sig när föraren till exempel bromsar på en slät yta.

› ASR garanterar smidig start och acceleration utan att hjulen spinner på hala ytor.

› EDL hjälper till vid körning i uppförsbacke med låg dragkraft under ett av hjulen.

› TSA fungerar när fordonet är utrustat med en original dragkrok med egen styrenhet. Systemet fungerar enligt principen att bromsa ett eller flera hjul och samtidigt minska motorns vridmoment vid behov. TSA-systemet ingriper och hjälper till att stabilisera bilen och släpet.

› XDS + tar kurvan säkrare och mer naturligt än tidigare.Styrelektroniken simulerar i huvudsak närvaron av en självlåsande differens för att förbättra dragkraften och kördynamiken under svängar. Som ett resultat kommer fordonet att ta kurvor mycket säkrare och mer naturligt än tidigare.

› Däcktrycksövervakning TPM + håller föraren underrättad om däcktrycket hela tiden.

› Hill-Hold controll (tillval) hjälper föraren att starta i uppförsbacke på ett säkert sätt. Systemet aktiverar sig själv i lutningar på fem grader eller mer och säkerställer enkel och säker uppåtstart utan användning av handbromsen. Systemet hindrar bilen från att rulla bakåt eller stanna.

› Blinkande bromsbelysning minskar risken för bakre stötar, särskilt när du närmar dig trafikstockningar på motorvägar eller plötsligt bromsar framför ett oväntat hinder.

Drivlina

Plug-in hybrid-enhet

ŠKODA OCTAVIA iV använder avancerad plug-in hybridteknik och kopplar den 1,4 TSI / 156 hk konventionella bensinmotorn med en 85 kW elmotor som erbjuder både ren elektrisk körning och ett hybridläge som kombinerar båda motorerna. Tillsammans producerar de en total effekt på 204 hk och har ett maximalt vridmoment på 350 Nm. En tredje del av systemet består av ett 13 kWh Li-ion-batteri i golvet framför bakaxeln. Dess bruttokapacitet på 13 kWh motsvarar en nettokapacitet på 10,4 kWh.

Ladda batteriet

OCTAVIA iVs Li-ion-batteri kan laddas på tre sätt:

›Via växelström (AC) - antingen från ett vanligt uttag eller via en väggbox och allmän laddningsstation för snabbare laddning.

›Via förbränningsmotorn - du kan ladda batteriet eller behålla dess laddningstillstånd under körning. Batteriets nödvändiga laddningstillstånd kan justeras manuellt.

›Via bromsenergiåtervinning - en del av den kinetiska energin återvinns under bromsning genom bromsenergiregenerering. Den förvaras sedan i batteriet. Kontakten för laddning av batteriet är dold bakom en klaff i vingen på förarsidan.

Shift-by-wire system

OCTAVIA iV, med sin standardpassade automatiska 6-växlade DSG växellåda, har ett shift-by-wire-system. Den nya växellådan har inte längre mekanisk överföring av växellägena. Istället sänds instruktioner för att växla elektroniskt.

Bensintank

Med 40 liter är OCTAVIA iVs bensintank 5 liter mindre än bensintanken i modeller utrustade med en förbränningsmotor.