Detta är en undersida.

Allt du behöver veta om ŠKODA OCTAVIA

OCTAVIA TEKNISKA DETALJER

Mått

 

Säkerhet

Säkerhetsfunktioner

ŠKODA OCTAVIA handlar om säkerhet utan kompromisser. Förutom de redan beskrivna säkerhetssystemen är följande funktioner tillgängliga som standard eller alternativ:

› Förankringspunkter för Isofix och Top tether för att fästa en barnstol i baksätet. Isofix finns också för passagerarsätet.
› Till skillnad från farthållare, som upprätthåller en inställd hastighet, tillåter Speedlimiter föraren att köra med vilken hastighet som helst, upp till men inte mer än, det fördefinierade värdet.
›ABS hindrar hjulen från att låsas vid nödbromsning eller vid bromsning på hala ytor.
› Genom att öka bromstrycket hjälper HBA-bromsassist förare i situationer där nödbromsning är nödvändig. Detta kan leda till en avsevärd minskning av det nödvändiga bromsavståndet.
› EBD optimerar automatiskt bromstrycket och den totala bromsbalansen och förhindrar överbromsning av bakhjulen.
› MSR motverkar att drivhjulen låser sig när föraren till exempel bromsar på en slät yta.
› ASR garanterar smidig start och acceleration utan att hjulen spinner på hala ytor.
› EDL hjälper till vid körning i uppförsbacke med låg dragkraft under ett av hjulen.
› TSA fungerar när fordonet är utrustat med en original dragkrok med egen styrenhet. Systemet fungerar enligt principen att bromsa ett eller flera hjul och samtidigt minska motorns vridmoment vid behov. TSA-systemet ingriper och hjälper till att stabilisera bilen och släpet.
› XDS+ assisterar vid skarp kurvtagning och ser till så att bilen tar kurvan säkrare och mer naturligt än tidigare. Styrelektroniken simulerar i huvudsak närvaron av en självlåsande differens för att förbättra dragkraften och kördynamiken under svängar. Som ett resultat kommer fordonet att ta kurvor mycket säkrare och mer naturligt än tidigare.
› Däcktrycksövervakning TPM + håller föraren underrättad om däcktrycket hela tiden.
› Hill-Hold-kontrollen (tillval) hjälper föraren att starta i uppförsbacke på ett säkert sätt. Systemet aktiverar sig själv i lutningar på fem grader eller mer och säkerställer enkel och säker uppåtstart utan användning av handbromsen. Systemet hindrar bilen från att rulla bakåt eller stanna.
› Blinkande bromsbelysning minskar risken för kollisioner bakifrån, särskilt när du närmar dig trafikstockningar på motorvägar eller plötsligt bromsar framför ett oväntat hinder.

Köra och styra

Fyrhjulsdrift

Två motorer finns tillgängliga med avancerad fyrhjulsdrift, 2.0 TSI/140 kW, 2.0 TDI/110 kW and 2.0 TDI/140 kW, vilket garanterar optimal kördynamik, högsta nivå av aktiv säkerhet och ekonomisk konsumtion.

Fördelningen av vridmoment till alla fyra hjulen är automatisk och beror på körmiljön. Det ideala vridmomentet för bakaxeln beräknas av styrenheten. Justeringar görs med varierande tryck på kopplingsplattorna.

Dynamisk chassikontroll med körlägesval

För maximal körglädje kan OCTAVIA utrustas med dynamisk chassikontroll med körlägesval. Som sådan erbjuder bilen flera lägen som ändrar både stötdämparnas styvhet och andra fordonsinställningar. Att konfigurera bilen från ett bekvämt, avslappnat läge till en dynamisk, sportig inställning är lika enkelt som att trycka på en knapp.

Den dynamiska chassikontrollen övervakar, utvärderar och reagerar kontinuerligt körbeteende så som bromsning, acceleration och svängning och anpassar dämpningsegenskaperna beroende på inställningsläge för varje hjul individuellt och oberoende.

Sportchassi

Med kortare spiralfjädrar och sportstämda stötdämpare, erbjuder det 15 mm lägre sportchassit extra lyhördhet och dynamiska köregenskaper.

Rough Road-paket

Chassiskyddet kan förbättras ytterligare tack vare:

› Alternativet med ett upphöjdt chassi som ökar markfrigången med 15 mm.
› Alternativet med Rough Road-paketet, som också innehåller tekniska funktioner som olika fjädrar och inställning av stötdämpare och bakaxelns skidplate.

Shift-by-wire system

OCTAVIA är den första ŠKODA-modellen som har ett shift-by-wire system i sin version med en automatisk överföring. Den nya växellådan har inte längre mekanisk överföring av växellägena. Istället sänds instruktioner för att växla elektroniskt.

Progressiv styrning

Denna funktion ger OCTAVIA bättre hantering och smidighet i kurvor. Den progressiva styrningen ändrar förhållandet beroende på hur långt hjulet vrids.

Reservhjul

Standardversionen av reparationssatsen för däck kan valfritt ersättas med:
› Tillfälligt reservhjul av 16" stål
› 16" reservhjul av stål
› 18" Platsbesparande reservhjul av stål