2019 - Rekordår för ŠKODA Sverige
January 2, 2020

2019 blev ett nytt rekordår för ŠKODA. 18 059 registrerade bilar resulterade i en marknadsandel på hela 5,07% vilket överstiger det tidigare rekordåret 2017 då 17 319 bilar registrerades.

ŠKODA firar 2019 som ett nytt rekordår! Aldrig tidigare har märket haft en så stark ställning på den Svenska bilmarknaden. Parallellt med den toppnoterade marknadsandelen känner allt fler till ŠKODA. Enligt en löpande marknadsundersökning från Norstat nämner nära var tredje person i Sverige (32,0%) i ålderspannet 26-55 år, ŠKODA på frågan om vilka bilmärken man känner till.

Samtidigt som ŠKODAs bilförsäljning går bra väljer även allt fler kunder att köpa tillbehör, där märket noterar en uppgång på 15% jämfört med 2018 som även det var ett rekordår med en ökning på 15% mot 2017.

”Vi märker att allt fler kunder vill utrusta sina bilar med smarta tillbehör för en ännu högre funktionalitet i vardagen", säger Tommy Olofsson, Servicemarknadschef på ŠKODA Sverige. Tommy tillägger att man under året genomfört en omfattande genomgång och uppgradering av alla tillbehörsavdelningar hos landets 70 återförsäljaranläggningar.

Under 2019 har ŠKODA lanserat två helt nya bilmodeller ŠKODA SCALA och ŠKODA KAMIQ, vid sidan av detta har även en uppgraderad SUPERB facelift lanserats.

"Märket starka ställning är resultatet av ett långsiktigt utvecklingsarbete inom många områden. Redan 2014 påbörjade vi en modernisering av alla våra återförsäljaranläggningar, samtidigt har vi lanserat en rad nya modeller med en helt ny nivå på kvalitet och design som vunnit många utmärkelser. Vår lite säregna kommunikation har attraherat en ny målgrupp som värdesätter våra produkter och tillsammans har detta bidragit till vår starka ställning”, säger Anders Bergman, märkeschef ŠKODA Sverige.

Under 2020 tar ŠKODA klivet mot en elektrifierad framtid och lanserar helt eldrivna CITIGOe iV samt laddhybriderna SUPERB iV och OCTAVIA iV. Den 24 januari öppnar även förhandsbokningen av märkets helt nya eldrivna SUV som bygger på koncernens MEB-plattform med en räckvidd på upp 500 km enligt WLTP.

Veronica Nilsson
Press och sponsoransvarig ŠKODA Sverige

ŠKODA AUTO

  • grundades under den banbrytande perioden för bilen 1895, vilket gör ŠKODA till en av de äldsta biltillverkarna i världen
  • erbjuder åtta huvudmodeller på den svenska marknaden: FABIA, SCALA, CITIGO, KAMIQ, OCTAVIA, KAROQ, KODIAQ och SUPERB
  • levererade mer än 1,25 miljoner bilar till kunder över hela världen under 2018
  • har varit en del av Volkswagen Group sedan 1991. Volkswagen Group är en av de mest framgångsrika biltillverkarna i världen. ŠKODA AUTO, i samarbete med gruppen, tillverkar och utvecklar oberoende bilar såväl som komponenter, motorer och växellådor
  • har verksamhet på tre platser i Tjeckien, tillverkning i Kina, Ryssland, Slovakien, Algerien och Indien huvudsakligen genom grupp-partnerskap, samt i Ukraina och Kazakstan genom lokala partners.
  • har över 35 000 anställda globalt och är aktiv på mer än 100 marknader
  • fortsätter framåt med övergången från att vara en traditionell biltillverkare till målsättningen att bli ett ”Simply Clever-företag för de bästa mobilitetslösningarna” som en del av ŠKODA 2025-strategin.

Senaste nytt