Nya alternativa drivlinor och bränslesnåla förbränningsmotorer
Aldrig har OCTAVIA varit så energieffektiv, funnits med så många alternativa drivlinor eller haft så låg miljöpåverkan som den fjärde generationen av bilen. För första gången finns modellen nu som laddhybrid – OCTAVIA iV. Vissa av bensinmotorerna, som nu optimerats ytterligare, är utrustade med innovativ mildhybridteknik, och dieselmotorerna hör till den senaste EVO-generationen som släpper ut upp till 80% mindre kväveoxider. Det breda utbudet av drivlinor har motorer med ett effektspann från 110 till 204 hk och kompletteras av modellen OCTAVIA G-TEC som med 17,7 kg naturgas i sina tankar har en räckvidd på upp till 523 km i sitt miljöfokuserade och energisnåla gasdriftsläge. I OCTAVIA iV är det istället en bensinmotor, närmare bestämt 1.4 TSI, och en elmotor som står för drivningen. Tillsammans levererar de en effekt på 204 hk (150 kW). Med 37 Ah och 13 kWh, ger högspännings-litiumjonbatteriet en räckvidd på upp till 55 km vid eldrift (enl. WLTP-cykeln). I kombination med en DSG-växellåda, är de eTEC-varianter som har den senaste EVO-generationen bensinmotorer (1.0 TSI eller 1.5 TSI) under huven dessutom försedda med mildhybridteknik. En remdriven 48 V-startmotor och ett 48 V-batteri gör det då möjligt att återvinna bromsenergi, boosta förbränningsmotorn med el-energikickar och att rulla fritt med motorn helt avstängd. EVO-dieselmotorerna använder sig av ny s.k. ”Twin Dosing”-teknik för rening av avgaserna där AdBlue sprutas in före två SCR-katalysatorer som placerats i serie, direkt efter varandra. Dynamic Chassis Control (tillval) levereras nu med skjutreglage i de olika körlägena vilket gör att föraren kan justera individuella parametrar som fjädringen, dämpningen och karakteristiken för styrningen eller DSG-växellådan efter eget tycke och smak.
DSG-växellåda med elektronisk växling (”shift-by-wire”) och LED-matrix-strålkastare
Nya OCTAVIA är den första bil från ŠKODA någonsin att använda sig av elektronisk istället för mekanisk överföring av växellägena till DSG-växellådan. Den traditionella DSG-växelväljaren har ersatts av en ny reglagemodul placerad på mittkonsolen och bestående av en mindre växelväljare via vilken man kan välja de olika körlägena. Här finner vi även en knapp för parkeringsläget. De innovativa LED-matrix-strålkastarna gör att man alltid kan köra på helljus, utan att blända andra trafikanter. LED-baklyktor med kristallina detaljer och dynamiska blinkers (”rinnande ljus”). En hel svit av nya säkerhetssystem, som Collision Avoidance Assist, Turn Assist, Exit Warning och den lokala trafikvarningsfunktionen, gör också de sin debut i ŠKODA. Till andra nya funktioner i OCTAVIA, hör Area View (fågelperspektiv), filbyteshjälpen Side Assist och det förutseende farthållarsystemet Predictive Cruise Control, som – tillsammans med en uppdaterad version av vägskyltavläsningen Traffic Sign Recognition och den vidareutvecklade spårhållningsassistenten Lane Assist, liksom Traffic Jam Assist och Emergency Assist – bildar det vittomfattande ”Travel Assist”-systemet. Systemet Hands-on Detect kontrollerar om föraren håller händerna på ratten hela tiden. För passagerarskyddet svarar upp till 9 krockkuddar, inklusive knäkrockkudde på förarplats och sidokrockkuddar bak.