Med ENYAQ iV, fortsätter ŠKODA den fortlöpande utvecklingen av sitt känslofyllda formspråk och definierar om designen för eldrivna SUV:ar. ENYAQ iV beskrivs som progressiv, uttrycksfull och dynamisk. I en intervju förklarar Karl Neuhold, chef för exteriördesignen på ŠKODA, de unika designdetaljer som präglar företagets nya SUV.
ENYAQ iV är ŠKODA:s första elbil som baserats på den speciella elbilsplattformen. Hur har ŠKODA:s designspråk utvecklats med denna modell?
Karl Neuhold: Med ENYAQ iV, bygger vi än en gång vidare på det uttrycksfulla formspråk som kännetecknar SCALA, KAMIQ och den nya, fjärde generationen av OCTAVIA. ENYAQ iV präglas också den av skulpturala linjer, rena ytor och kristallina detaljer med inspiration från den Böhmiska glaskonsten. Men proportionerna skiljer sig från de på våra tidigare SUV-modeller –ENYAQ iV har en kortare front och en långsträckt taklinje. Detta åstadkommer en mycket dynamisk look, lite som för en futuristisk rymdfärja.
Hur skulle du vilja beskriva designen på ŠKODAs första eldrivna SUV?
Neuhold: Designen på ENYAQ iV är progressiv, välbalanserad och kaxig. De nya proportionerna ger den också en extra dynamisk och rymlig interiör. De stora hjulen och den höga markfrigången ger ENYAQ iV den kraftfulla utstrålning som är så karakteristisk för en SUV.
Vad tycker du själv är det bästa med designen på ENYAQ iV?
Neuhold: Helt klart fronten. Vi har medvetet framhävt den distinkta ŠKODA-grillen på våra elbilar, eftersom denna är en utmärkande detalj för ŠKODA som man direkt känner igen. På ENYAQ iV sticker den fram mer och står mer upprätt, vilket förstärker den kraftfulla looken. Något annat som verkligen fångar ögat är Full-LED matrix-strålkastarna och varselljusen.
Vilka är de viktigaste skillnaderna i exteriördesignen mellan en MEB-baserad elbil och en modell med förbränningsmotor?
Neuhold:Skillnaderna gäller bl.a. överhängen fram och bak och bilens höjd. För att spara utrymme, sitter batterierna på MEB-plattformen placerade i golvet, vilket gör karossen lite högre. Men rent visuellt vägs detta upp av att bilen har en längre hjulbas. De enskilda drivkomponenterna i en elbil tar mindre plats än en konventionell förbränningsmotor. Det gör att överhängen kan göras kortare, både fram och bak. ENYAQ iV har också en mer långsträckt och extremt aerodynamisk kaross, vilket inverkar positivt på räckvidden. En luftmotståndskoefficient på från 0,27 är imponerande för en SUV av den här storleken.
Vad är det enligt dig som gör ENYAQ iV till en äkta ŠKODA?
Neuhold: ENYAQ iV förkroppsligar ŠKODA:s alla fördelar och styrkor i en och samma bil och är ett viktigt steg på vägen mot en hållbar framtid för företaget. Bilen kombinerar rymlighet, mångsidighet och smarta idéer och bjuder på finesser som både är överraskande och genomtänkta. Den lämpar sig för familjer, för människor med en aktiv livsstil och för långfärd och är därför en perfekt följeslagare i vardagen.
Se hela intervjun med Karl Neuhold här.
Med nya ”Design Selections” tar ŠKODA interiörkonceptet för ENYAQ iV till helt ny nivå
ŠKODA bryter även nu mark designmässigt när det gäller interiören. Nyhet är att man nu presenterar individuella ”Design Selections”. Interiören i den tjeckiska biltillverkarens första helt eldrivna SUV efterliknar moderna livsmiljöer.
Design Selections, som ersätter de tidigare utrustningsnivåerna, består av naturliga, hållbart tillverkade och återvunna material. Norbert Weber, Head of Interior Design på ŠKODA, förklarar den nya interiördesignen i ENYAQ iV i denna videointervju.
Se hela intervjun med Norbert Weber här.
Världspremiärern av ENYAQ kommer sändas live direkt från Prag. Samtidigt kommer ŠKODA i Sverige att öppna en bilkonfigurator på skoda.se där man kan bygga sin egen ŠKODA ENYAQ iV. Initialt kommer två batteristorlekar att erbjudas 62 kW och 82 kW, båda med bakhjulsdrift. Under 2021 kommer fyrhjulsdrivna versioner att erbjudas för beställning med leverans under andra halvåret.