Resan från Laurin & Klement till Škoda

Det var året 1895 som allt startade. L&K började med att tillverka cyklar under varumärket Slavia, och senare även motorcyklar i Mladá Boleslav. Bilproduktionen lanserades 1905 och Laurin & Klement-loggan prydde bilarna från Mladá Boleslav fram till 1925. Sedan dess har den bevingade pilen fått presentera Škoda.

1895

Slavia-loggan (1895-1905)

Cyklar och motorcyklar tillverkades i Mladá Boleslav under varumärket Slavia. Loggan baserades på ett hjul med limeblad som skulle representera de Slaviska nationerna. Grundarnas namn (Laurin & Klement) lades sedan till och blev huvudmotivet i den nya loggan.

1905

L&K-loggan (1905-1925)

Inspirationen för designen av L&K-loggan kom från stilarten Jugend som var populär 1890-1920. Grundarnas initialer tillsammans med en krans av lagerblad (legenden säger att lagerbladen kopplas till Václav Laurin’s efternamn, då lagerträdets latinska namn är ”Laurus nobilis”). Kransen representerar seger – vilket kanske kan ses som en föraning om märkets framtida succé.

1926

Škoda-loggan (1926-1933)

Bilarna producerades i Mladá Boleslav under varumärket Škoda från 1926. Även om varumärket ändrades totalt så kan man se arvet från den tidigare loggan. Nu är loggan oval men varumärkets namn är, tillsammans med lagerbladen, fortfarande loggans mest dominanta beståndsdel.

1926

Škoda-loggan (1926-1995)

Loggan med den välkända ”bevingade pilen” introducerades först 1926. Dess ursprung är ett mysterium men det sägs att idén kom från Škoda Plzeň:s marknadsföringschef T. Maglič.

1999

Škoda Auto-loggan (1995 - 2011)

Även om Škodas logga anses vara ett av de mest originella och stilrena varumärkena bland världens industriföretag är dess skapare okänd. Det svarta och gröna ger varumärket en större originalitet där det svarta symboliserar den 100-åriga historian och det gröna miljömedveten produktion.

2011

Škoda-loggan (2011 - 2016)

Under parollen ”The new Power of Škoda” presenterades 2011 nya element i bolagsdesignen. Denna gång med fokus på tydlighet, elegans och precision. Den traditionella bevingade pilen finns kvar men har nu ett annat spektrum av färger där det naturligt gröna bytts mot ett ljusare ”Škoda-grönt”.

2016

Škoda-loggan (sedan 2016)

Baserad på mottot "Driven by Inventiveness. Clever Ideas - since 1895", med Škodas arv och grundvärden i ryggraden. Det nydesignade varumärket illustrerar den nära kopplingen till Volkswagenkoncernen. En betydande förändring gäller namnet, som nu är placerad under den bevingade pilen.