Vad är en over the air-uppdatering?

Precis som din dator eller smartphone, har din bil inbyggd integrerad programvara. Over the air-uppdateringar säkerställer att programvaran i din bil håller sig uppdaterad via bilens nätverksanslutning. Uppdateringarna är utformade för att förbättra driften och prestandan hos din bil och kan innehålla nya funktioner.

Tänk på detta innan du uppdaterar bilen

Ladda batteriet till minst 50 %

Bilen måste ha minst halvfullt batteri för att installationen ska kunna starta.

Internetuppkoppling och täckning

Stark internetanslutning krävs. Dålig täckning, som i garage, kan pausa installationen. Den återupptas automatiskt när uppkoppling finns igen.

Du kan inte använda eller ladda bilen när den uppdateras

Välj en tid då du inte behöver bilen. Uppdateringen kan inte avbrytas när den väl har startat.

Så uppdaterar du bilens mjukvara

Bilen söker automatiskt efter nya uppdateringar när du använder den.

Du kommer att få en notis på bilens infotainmentskärm när en ny uppdatering finns tillgänglig.

När du klickat på notisen ser du ungefär hur lång tid uppdateringen kommer att ta. Välj att uppdatera nu eller vänta med det till när det passar dig.

Du kan inte använda eller ladda bilen när den uppdateras.

När du startat installationen av uppdateringen måste du lämna och låsa bilen. När installationen är klar syns ett meddelande på bilens skärm. Nu är bilen uppdaterad och redo att användas igen.

Hör gärna av dig till din närmaste Škoda-verkstad om du behöver hjälp med din uppdatering.

Innan uppdateringen – vanliga frågor och svar

Måste jag uppdatera bilens mjukvara?

Du kan inte avstå från att utföra en uppdatering, men du kan skjuta upp den. Om du vill skjuta upp den trycker du bara på "Avbryt" på infotainmentskärmen när du uppmanas att installera uppdateringen. Om du ändrar dig kan du alltid starta uppdateringen som anges i "Vi ses"-bilden när du stängt av din bil.

Tänk på att nybilsgarantin inte täcker fel som orsakats av att mjukvaruuppdateringarna inte utförts som planerat.

Jag raderade av misstag meddelandet om att uppdateringen är redo att installeras. Hur hittar jag tillbaka till meddelandet?

Stäng av bilen för att se meddelandet som anges i "Vi ses"-bilden.

Varför har jag inte fått något meddelande om uppdateringen ännu?

Uppdateringarna skickas ut i flera omgångar för alla bilar i drift. Du får ett meddelande i din bil när uppdateringen är tillgänglig för just dig.

Kan jag installera uppdateringen utan nätverksanslutning?

Nej, även när nedladdningen är genomförd behöver du en tillräcklig signal för att genomföra själva installationen. Om din bil till exempel står parkerad i ett garage under mark så kanske installationen inte fungerar. Då kommer bilen att försöka genomföra installationen så snart du har täckning igen.

Krävs det en lägsta laddningsnivå för over the air-uppdateringen?

Din elbils batteri måste vara laddat till minst 50% när installationen påbörjas.

Kan jag ladda min bil under installationen av uppdateringen?

Nej, bilen kan inte laddas under installationen. Stoppa laddningen (om du laddar) och påbörja sedan installationen av uppdateringen. För att kunna slutföra uppdateringen måste du se till att laddningsstatusen är minst 50 %.

Kan jag välja vilken uppdatering jag vill installera och hoppa över andra?

Nej, du kan inte välja enstaka uppdateringar. Våra mjukvaruuppdateringar är beroende av tidigare versioner för att fungera korrekt. Därför behöver du genomföra alla tidigare uppdateringar innan du kan ladda ner den senaste over the air-uppdateringen.

Måste jag vara inloggad som primary user för att uppdatera bilen?

Nej, det behöver du inte vara längre. Du kan nu även uppdatera din bil om du inte är inloggad som primary user till denna bil i din MyŠkoda app.

Under uppdateringen – vanliga frågor och svar

Kan jag pausa eller avbryta uppdateringen?

Nej, det går inte att pausa eller avbryta installationen när du påbörjat den. Om du försöker att avbryta uppdateringen kan det leda till allvarliga problem. Därför är det viktigt att du avsätter gott om tid för uppdateringen, exempelvis under natten.

Kan jag starta eller följa uppdateringen i MyŠkoda app?

Nej, du kan endast starta och följa händelseförloppet genom bilens skärm. Du kan ännu inte uppdatera bilen genom din app.

Jag glömde något i bilen och uppdateringen håller på att installeras. Kan jag låsa upp och öppna bilen?

Ja, du kan låsa upp och öppna bilen när installation pågår. Om du gör det inom de första 10 minutrarna behöver du stänga och låsa bilen snabbt (inom 2 minuter), annars avbryts installationen. Försök ändå att undvika att låsa upp eller öppna bilen, för att minimera risken för problem.

Jag gick tillbaka till bilen efter installationen skulle vara klar, men den pågår fortfarande. Vad ska jag göra?

Om du kan se händelseförloppet på bilens skärm pågår fortfarande installationen. Då kan du inte använda eller köra din bil. Ibland visas händelseförloppet även efter utsatt tid för när installationen skulle ha varit klar. Vänta i 10-15 minuter till för att låta bilen installeras färdigt. Om det fortfarande inte är klart efter en kvart, hör av dig till din Škoda-verkstad för hjälp. 

Kan jag ladda bilen samtidigt som jag uppdaterar den?

Nej, du kan inte ladda bilen samtidigt som du installerar den senaste uppdateringen. 

Min uppdatering misslyckades. Vad händer nu?

Om over the air-uppdateringen fortfarande är tillgänglig för dig, får du en uppmaning i bilen att påbörja installationsprocessen igen. Om den inte är tillgänglig, behöver du kontakta din närmaste Škoda-verkstad för hjälp med nästa steg.

Efter uppdateringen – vanliga frågor och svar

Vilka funktioner får jag med den senaste over the air-uppdateringen?

Före och precis efter en uppdatering är gjord, finns en knapp med "Mer information". Klicka där för att läsa om alla ändringar som görs i denna uppdatering.

Varför finns det inga synliga förändringar efter uppdateringen?

Ibland förbättrar Over-the-Air uppdateringen endast bakgrundsfunktioner eller system.

Övriga frågor

Kostar en over the air-uppdatering något?

Nej, alla over the air-uppdateringar är tillgängliga utan någon extra kostnad.

Förlorar jag nybilsgarantin om jag inte installerar uppdateringarna?

Over the air-uppdateringarna ska göras för att förbättra körningen och i vissa fall även lösa olika tekniska problem i bilen. Du måste därför utföra uppdateringarna kontinuerligt för att bilen ska fungera så bra som möjligt. Om något problem uppstår som ett resultat av att mjukvaruuppdateringar inte har utförts, täcks det inte av nybilsgarantin.

Hur används mina uppgifter under en over the air-uppdatering?

För att genomföra en over the air-uppdatering måste Škoda samla in bilens unika chassinummer, bilens anslutningsmöjligheter och mjukvarustatus samt samtycke från bilen för att ladda ner och installera mjukvaran. Inga andra personuppgifter samlas in eller lagras av Škoda för denna process.

Škoda använder denna information:

(a) för att säkerställa att rätt mjukvara laddas ner och att installationen är utförd

(b) för att föra ett register över mjukvaran som är kopplad till bilen installerats; och

(c) för att dokumentera den primära användarens samtycke till att uppdateringen fortsätter.

Škoda använder dessa uppgifter i enlighet med sekretesspolicyn.

Behöver du hjälp med din uppdatering?

Hör av dig till din Škoda-verkstad

Om du har några fler frågor eller funderingar kring over the air-uppdateringar är du välkommen att ringa eller besöka oss.