Vad är en over the air-uppdatering?

Precis som din dator eller smartphone, har din bil inbyggd integrerad programvara. Over the air-uppdateringar säkerställer att programvaran i din bil håller sig uppdaterad via bilens nätverksanslutning. Uppdateringarna är utformade för att förbättra driften och prestandan hos din bil och kan innehålla nya funktioner.

Tänk på detta innan du uppdaterar bilen

Ladda batteriet till minst 50 %

Bilen måste ha minst halvfullt batteri för att installationen ska kunna starta.

Internetuppkoppling och täckning

Stark internetanslutning krävs. Dålig täckning, som i garage, kan pausa installationen. Den återupptas automatiskt när uppkoppling finns igen.

Du kan inte använda eller ladda bilen när den uppdateras

Välj en tid då du inte behöver bilen. Uppdateringen kan inte avbrytas när den väl har startat.

Så uppdaterar du bilens mjukvara

Bilen söker automatiskt efter nya uppdateringar när du använder den.

Du kommer att få en notis på bilens infotainmentskärm när en ny uppdatering finns tillgänglig.

När du klickat på notisen ser du ungefär hur lång tid uppdateringen kommer att ta. Välj att uppdatera nu eller vänta med det till när det passar dig.

Du kan inte använda eller ladda bilen när den uppdateras.

När du startat installationen av uppdateringen måste du lämna och låsa bilen. När installationen är klar syns ett meddelande på bilens skärm. Nu är bilen uppdaterad och redo att användas igen.

Hör gärna av dig till din närmaste Škoda-verkstad om du behöver hjälp med din uppdatering.

Innan uppdateringen – vanliga frågor och svar

Du kan inte avstå från att utföra en uppdatering, men du kan skjuta upp den. Om du vill skjuta upp den trycker du bara på "Avbryt" på infotainmentskärmen när du uppmanas att installera uppdateringen. Om du ändrar dig kan du alltid starta uppdateringen som anges i "Vi ses"-bilden när du stängt av din bil.

Tänk på att nybilsgarantin inte täcker fel som orsakats av att mjukvaruuppdateringarna inte utförts som planerat.

Stäng av bilen för att se meddelandet som anges i "Vi ses"-bilden.

Uppdateringarna skickas ut i flera omgångar för alla bilar i drift. Du får ett meddelande i din bil när uppdateringen är tillgänglig för just dig.

Nej, även när nedladdningen är genomförd behöver du en tillräcklig signal för att genomföra själva installationen. Om din bil till exempel står parkerad i ett garage under mark så kanske installationen inte fungerar. Då kommer bilen att försöka genomföra installationen så snart du har täckning igen.

Din elbils batteri måste vara laddat till minst 50% när installationen påbörjas.

Nej, bilen kan inte laddas under installationen. Stoppa laddningen (om du laddar) och påbörja sedan installationen av uppdateringen. För att kunna slutföra uppdateringen måste du se till att laddningsstatusen är minst 50 %.

Nej, du kan inte välja enstaka uppdateringar. Våra mjukvaruuppdateringar är beroende av tidigare versioner för att fungera korrekt. Därför behöver du genomföra alla tidigare uppdateringar innan du kan ladda ner den senaste over the air-uppdateringen.

Nej, det behöver du inte vara längre. Du kan nu även uppdatera din bil om du inte är inloggad som primary user till denna bil i din MyŠkoda app.

Under uppdateringen – vanliga frågor och svar

Nej, det går inte att pausa eller avbryta installationen när du påbörjat den. Om du försöker att avbryta uppdateringen kan det leda till allvarliga problem. Därför är det viktigt att du avsätter gott om tid för uppdateringen, exempelvis under natten.

Nej, du kan endast starta och följa händelseförloppet genom bilens skärm. Du kan ännu inte uppdatera bilen genom din app.

Ja, du kan låsa upp och öppna bilen när installation pågår. Om du gör det inom de första 10 minutrarna behöver du stänga och låsa bilen snabbt (inom 2 minuter), annars avbryts installationen. Försök ändå att undvika att låsa upp eller öppna bilen, för att minimera risken för problem.

Om du kan se händelseförloppet på bilens skärm pågår fortfarande installationen. Då kan du inte använda eller köra din bil. Ibland visas händelseförloppet även efter utsatt tid för när installationen skulle ha varit klar. Vänta i 10-15 minuter till för att låta bilen installeras färdigt. Om det fortfarande inte är klart efter en kvart, hör av dig till din Škoda-verkstad för hjälp. 

Nej, du kan inte ladda bilen samtidigt som du installerar den senaste uppdateringen. 

Om over the air-uppdateringen fortfarande är tillgänglig för dig, får du en uppmaning i bilen att påbörja installationsprocessen igen. Om den inte är tillgänglig, behöver du kontakta din närmaste Škoda-verkstad för hjälp med nästa steg.

Efter uppdateringen – vanliga frågor och svar

Före och precis efter en uppdatering är gjord, finns en knapp med "Mer information". Klicka där för att läsa om alla ändringar som görs i denna uppdatering.

Ibland förbättrar Over-the-Air uppdateringen endast bakgrundsfunktioner eller system.

Övriga frågor

Nej, alla over the air-uppdateringar är tillgängliga utan någon extra kostnad.

Over the air-uppdateringarna ska göras för att förbättra körningen och i vissa fall även lösa olika tekniska problem i bilen. Du måste därför utföra uppdateringarna kontinuerligt för att bilen ska fungera så bra som möjligt. Om något problem uppstår som ett resultat av att mjukvaruuppdateringar inte har utförts, täcks det inte av nybilsgarantin.

För att genomföra en over the air-uppdatering måste Škoda samla in bilens unika chassinummer, bilens anslutningsmöjligheter och mjukvarustatus samt samtycke från bilen för att ladda ner och installera mjukvaran. Inga andra personuppgifter samlas in eller lagras av Škoda för denna process.

Škoda använder denna information:

(a) för att säkerställa att rätt mjukvara laddas ner och att installationen är utförd

(b) för att föra ett register över mjukvaran som är kopplad till bilen installerats; och

(c) för att dokumentera den primära användarens samtycke till att uppdateringen fortsätter.

Škoda använder dessa uppgifter i enlighet med sekretesspolicyn.

Behöver du hjälp med din uppdatering?

Hör av dig till din Škoda-verkstad

Om du har några fler frågor eller funderingar kring over the air-uppdateringar är du välkommen att ringa eller besöka oss.