Denna tillgänglighetsredogörelse har sammanställts av Škoda Auto a.s. i enlighet med Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2019/882 av den 17 april 2019 om tillgänglighetskrav för produkter och tjänster samt tillgänglighetslagen (2023:254) om tillgänglighetskrav för vissa produkter och tjänster (även kallad ”Tillgänglighetslagen”).
Vi på Škoda vill att våra webbsidor och applikationer ska kunna nås och hanteras av så många kunder som möjligt. Därför utformar och uppdaterar vi kontinuerligt våra tjänster för att uppfylla tillgänglighetskrav enligt gällande lagstiftning, standarder, tekniska specifikationer och den senaste bästa praxisen. Vi utgår från rekommendationerna och riktlinjerna från World Wide Web Consortium (förkortat W3C). Deras internationellt erkända och giltiga standarder fungerar som grundsatser vid vidareutvecklingen av våra tjänster. ”Riktlinjer för tillgängligt webbinnehåll” (förkortat WCAG) anpassas kontinuerligt efter nya krav och finns för närvarande tillgängliga i version 2.1.
Denna tillgänglighetsredogörelse ger en allmän översikt över hur våra tjänster fungerar, beskriver hur vi uppfyller tillgänglighetskraven och hur du kontaktar oss om du har frågor om våra tjänsters tillgänglighet.
Vi är en e-handelsleverantör i den mening som avses i Tillgänglighetslagen. Det innebär att vårt företag kan ingå distansavtal med dig via vår webbplats eller våra mobilapplikationer utan att du behöver vara fysiskt närvarande. Denna information om tillgänglighet gäller för följande webbplatser och mobilappar samt de e-handelstjänster vi tillhandahåller genom dem:
På Škodas webbsida hittar du omfattande information om vårt modellutbud. Du kan konfigurera din bil på egen hand eller söka specifikt efter tillgängliga nya och begagnade bilar samt köpa dessa online. Dessutom har du tillgång till ytterligare alternativ som onlineleasing eller onlinefinansiering för den valda bilen. Du kan även kontakta vår kundsupport. Tjänsten är optimerad för användning på datorer och mobila enheter. Vårt digitala gränssnitt är utformat för att vara kompatibelt med standardiserad hjälpteknik.
Škoda ID är ett digitalt användarkonto som gör det möjligt för dig att få tillgång till våra onlinetjänster. Tjänsten erbjuder en centraliserad inloggning till bilens digitala funktioner samt till webb och mobilappen MyŠkoda.
Med hjälp av Škoda ID kan du som användare hantera din personliga profil, koppla ditt konto till ett specifikt fordon, aktivera och använda utvalda digitala fordonsfunktioner, få tillgång till fjärrstyrning av fordonet (till exempel klimatanläggning, låsning), övervaka fordonsstatus och körstatistik samt hantera tjänsteprenumerationer.
Tjänsten finns tillgänglig via ett webbgränssnitt och en mobilapp. Det behövs ingen specialutrustning för att använda denna tjänst. Du kan använda din egen enhet (till exempel dator, mobiltelefon eller surfplatta) för att få tillgång till tjänsten. Vårt digitala gränssnitt är utformat för att vara kompatibelt med standardiserad hjälpteknik.
Škoda Connect är en uppsättning onlinetjänster som kopplar din Škoda-bil till internet och din smartphone, vilket ger dig ökad bekvämlighet, säkerhet och underhållning. Tjänsten erbjuder funktioner som realtidsuppdateringar om trafik, fjärråtkomst till bilen (till exempel låsa/låsa upp, se bilens parkeringsposition), nödsamtal samt påminnelser om service.
Tjänsten tillhandahålls via ett webbgränssnitt, en mobilapp samt ett integrerat infotainmentsystem i bilen. När du använder våra enheter säkerställer vi att de fysiska reglagen och mjukvarugränssnitt uppfyller tillgänglighetskraven och är kompatibla med hjälpmedelsteknik.
Webbplatser, inklusive tillhörande onlinetjänster och applikationer som används på mobila enheter (inklusive mobilappar), metoder för identifiering och digitala signaturer är utformade för att vara möjliga att uppfatta, hantera, förstå och använda på ett stabilt sätt. Tillgänglighetskraven följer standarden EN 301 549 samt standarden WCAG 2.1.
För tjänsterna ska prestera optimalt, använd följande webbläsare:
a) För webbplatser:
b) För mobilappappar:
För tjänsterna ska prestera optimalt, använd följande operativsystem:
Webbplatsen och mobilapparna är endast tillgängliga i de delar där vi använder en elektronisk handelstjänst för att sluta ett distansavtal med dig som konsument.
Rent informativa delar av webbplatsen och apparna har inte samma krav på tillgänglighet. Vi strävar dock efter att även dessa delar ska bli tillgängliga för så många av våra kunder som möjligt.
Hjälp oss att öka tillgängligheten – Škoda optimerar kontinuerligt delar av våra webbsidor och appar. Hör av dig till oss om du upplever bristande tillgänglighet vid användningen. Har du frågor eller kommentarer gällande tillgängligheten hos våra erbjudanden?
Kontakta oss gärna via:
Telefon: +420 236 090 002
E-post: infoline@skoda-auto.cz
Post- och telestyrelsen (PTS) ansvarar för tillsyn enligt Lagen (2023:254). Efter den 28 juni 2025, när den europeiska tillgänglighetslagen har trätt i kraft, kan du rapportera problem till Post- och telestyrelsen (PTS). Kontaktuppgifter – PTS
PTS växel: 08-678 55 00
E-post: tillganglighetslagen@pts.se
Här kan du skicka in klagomål till PTS
Redogörelsen uppdaterades senast den 2025-06-30