2G/3G-näten håller gradvis på att fasas ut av teleoperatörerna i Europa under de kommande åren. För vissa länder har denna process redan påbörjats. I Sverige har 3G redan börjat stängas ned och om några år kommer 2G- och 3G-näten att vara helt nedstängda. Bakgrunden till denna förändring är att dagens konsumenter kräver mer data och högre hastigheter. 2G/3G motsvarar helt enkelt inte de krav som ställs på funktionalitet och säkerhet. Du kan läsa mer om hela frågan på Post- och Telestyrelsens hemsida: 2G- och 3G-näten avvecklas.
Škoda använder LTE och annan avancerad teknik i sina nyaste bilmodeller, vilka därmed stödjer övergången till 4G/5G-nätverk, medans äldre modeller kan kräva särskilda åtgärder för motsvarande kompabilitet. Dessutom skiljer sig kompabilitet mot 4G/5G för olika uppkopplade funktioner/tjänster, där vissa uppkopplade bilfunktioner (till exempel eCall/nödsamtal, fordonsrapport, parkeringsposition, fordonsstatus, uppdatera kartor online, trafikinformation online) hos Škoda-bilar i dagsläget förlitar sig på 2G/3G-nätverk för sina uppkopplade tjänster. Dessa bilfunktioner kommer därmed att påverkas av nedsläckningen av 2G/3G. Hur respektive bil påverkas framgår nedan.
Škoda Connect-tjänster
Škoda har redan börjat utveckla en lösning för en del av de berörda modellerna för att säkerställa att kunder fortsatt ska kunna använda sina uppkopplade funktioner och tjänster efter utfasningen av 2G/3G-nätverken. Lösning ska (mer information kommer senare) tillämpas på pre-UNECE-modeller med så kallade MOD3* (se tabell nedan) och kommer att vara tillgänglig via en Over-the-Air uppdatering eller hos din Škoda-återförsäljare. Du som kund kan kontrollera tillverkningsdatumet för din bil för att ta reda på hur din bil är påverkad samt vilken eventuell uppdateringsmetod som gäller för dig.
Tyvärr kommer ägare av MOD1- och MOD2-bilar (se tabell nedan) inte längre kunna använda alla uppkopplade funktioner och tjänster efter att 2G/3G-nätverken fasas ut, eftersom det i dagsläget saknas en teknisk lösning för detta i fordonen.
eCall/nödsamtal fungerar så länge 2G finns
Under 2025 kommer de flesta teleoperatörer att stänga ner 2G/3G-nätet i Sverige. När 2G försvinner så kommer också den lagstadgade nödsamtalsfunktionen eCall att sluta fungera – detta eftersom biltillverkarna designat systemet efter de krav som funnits. Transportstyrelsen har därför sagt att kravet på eCall kommer undantas som kontrollpunkt ur bilbesiktningen 2026, men att det kommer ske först senare under det året. Man har därför nu rekommenderat besiktningsföretagen att avstå från att kontrollera eCall vid besiktning fram till dess att föreskriftsändringen formellt sett gäller. Läs mer här: Nya regler på gång: eCall ska inte kontrolleras vid besiktning | Transportstyrelsen
Eftersom Telia har meddelat att man kommer hålla 2G öppet till 2027, så innebär det för övrigt att eCall fortsatt kommer att fungera i Volkswagen-koncernens bilar under denna tid. eCall-systemet är nämligen inte beroende av en speciell teleoperatör.
Berörda modeller
Du kan kontrollera tillverkningsdatumet och tjänstens tillgänglighet för ditt fordon i listan över tillgänglighet. Tillverkningsdatumet för din bil kan till exempel hittas i registreringsbeviset.
Du kan även se tabellen nedan.
Frågor och svar
Hur bilen är påverkad beror på dess produktionsperiod. Se tabellen nedan för att ta reda på hur din bil är påverkad av nedsläckningen.
När man lämnar in sin bil för besiktning så ska besiktningsföretaget alltid kontrollera att eCall fungerar. Om systemet inte fungerar så får man en anmärkning och uppmanas att åtgärda felet till nästa besiktningstillfälle. Så har systemet sett ut fram till nu ut idag och det har gällt bilar som omfattats av lagkravet som infördes den 31 mars 2018. Men nu har Transporstyrelsen aviserat att besiktningsföretagen ska undanta denna kontrollpunkt. Detta väntas ske i början av 2026. Man har också sagt att fram till dess rekommenderar man besiktningsföretagen att undvika att kontrollera eCall.
Eftersom Telia har meddelat att man kommer hålla 2G öppet till 2027, så innebär det för övrigt att eCall fortsatt kommer att fungera i Volkswagen-koncernens bilar under denna tid. eCall-systemet är nämligen inte beroende av en speciell teleoperatör.
Ett typgodkännande betyder att en produkt uppfyller gällande lagkrav vid tiden för kravets införande. Typgodkännandet för den specifika modellen kan gälla tills en ny generation av samma modell införs på marknaden.
Det betyder att även bilar som sålts och tillverkats efter 31 mars 2018 och som enbart har stöd för 2G/3G kan säljas på marknaden så länge som typgodkännandet gäller för just denna modell.
Beslutet om nedstängning av 2G/3G har fattats av mobiloperatörerna och påverkar flera delar i samhället. Det är viktigt att veta att bilarna, när de utvecklades, följde gällande lagstiftning och den standard som var accepterad i samhället vid denna tid
Hur respektive bil påverkas av nedsläckningen av 2G/3G-nätet framgår i tabellen nedan. För att få fram vilken produktionsperiod en specifik bil har, ange chassinummer på Tillgänglighetslista.
