Våra bäst i test kombi erbjuder oändliga valmöjligheter och kombinationer.
Våra kombibilar kommer med högeffektiva TSI-bensin- och TDI-dieselmotorer. Vill du köra miljövänligt och ekonomiskt, rekommenderar vi CNG gasbilarna G-TEC. Du kan välja manuell växellåda eller DSG automat.
Škodas kombibilar har generösa bagageutrymmen som är störst i sin respektive klass. Alla Škoda kombibilar kommer med ett flertal smarta förvaringslösningar och praktiska funktioner som håller bagaget på plats i lastutrymmet så att du alltid har en välstädad och ordnad bil. Även inne i kupén finns en uppsjö finurliga förvaringsfack för alla prylar du någonsin kan tänka dig. Både Octavia och Superb kommer med utfällbar dragkrok.
Det är inte en slump att Octavia är den mest sålda bilen i flera europeiska länder. Gott om utrymme för barn, husdjur, fritidsintressen och bagage kombinerat med högsta körkänsla, komfort och säkerhet har gett denna bil hela 50 internationella priser. Den har största bagageutrymmet i klassen på 640 upp till hela 1 700 liter med baksätet nedfällt.
Här reser du i absolut komfort i den otroligt rymliga kupén, omgiven av material och detaljer av hög kvalitet tillverkat med hantverksmässig precision. Sofistikerad design, högsta utrustningsnivå, komfortabel teknik samt största bagageutrymmet på 660 liter eller 1 950 liter efter att baksätet fällts ner.
En halvkombi kan vara ett bra alternativ om du inte har behov av en stor kombibil. Škoda Scala har en exceptionellt rymlig interiör, anpassad för alla vardagens äventyr och ärenden. Den erbjuder ett överflöd av tekniska lösningar, vilket är ovanligt i det kompakta hatchback-segmentet.
Fram- eller fyrhjulsdrift – valet är ditt. Scout-versionerna är anpassade för alla väglag och terränger med kraftfulla motorer, fyrhjulsdrift och off-road-läge. Högre chassi och skyddspaket kompletterar modellerna.
Superb Combi finns som Scout.
Vill du ha en sportig kombi ska du titta närmare på RS, Monte Carlo och Sportline-versionerna. De bjuder på extra mycket körglädje med många hästkrafter, härlig acceleration och kurvtagning, sportiga detaljer och snygga fälgar.
Både Octavia Combi, Superb Combi och Scala finns som sportmodeller.
Škoda erbjuder inte bara kombi som sportmodell. Här hittar du alla Škodas sportiga bilar.
Škoda Octavia Combi RS med 245 hk gör varje resa till en upplevelse! Den har en tuff look och dynamisk design. Sportchassit har styv fjädring, sportiga stötdämpare och en körhöjd som är 15 mm lägre än standard för maximal körglädje. Samtidigt som du behåller lyxen av en riktigt rymlig familjebil.
Skoda Superb Combi Sportline har avancerad teknologi under motorhuven med upp till 218 hk för att leverera en spännande körupplevelse.
Halvkombin Škoda Scala Monte Carlo är inspirerad av framgångsrik racingtradition med en sportig interiör och sportstolar. För dig som uppskattar äkta körglädje.
G-TEC-versionerna körs på naturgas och finns för både Škoda Octavia Combi och Škoda Scala. De är speciellt utformade för CNG komprimerad naturgas och uppfyller den senaste utsläppsstandarden. Bilen kan även köras på bensin där det inte finns möjlighet att tanka naturgas. Med G-TEC kör du både miljövänligt, billigt, säkert och tyst.
Škoda Octavia Combi G-Tec är perfekt för både familj och tjänsteresor. En modern och rymlig bil med miljövänlig drift. Den levereras med tre sammankopplade CNG-tankar som rymmer 17,7 kg CNG. Om gasen tar slut växlar den automatiskt över till bensinläge.
Škoda Scala G-Tec drivs av en turboladdad trecylindrig biobränslemotor med en effekt på 90 hk. Motorn körs främst på CNG (komprimerad naturgas), vilket ger ca 50 % lägre driftskostnad och tyst körning.
Det är lätt att tänka att ju större kombibil desto bättre. Mer utrymme och större bagage. Men en kombibil är större och tyngre än en vanlig personbil, och har därför en något högre bränsleförbrukning. Därför kan det vara en bra idé att tänka igenom vilka behov du har, främst när det kommer till storleken på bagageutrymmet. Kanske det räcker med en halvkombi, som kan räknas till små kombibilar? Både kombi och halvkombi är bilar med rymligt baksäte.
Letar du efter en stor kombi kan du kika närmare på bästsäljaren Octavia. Den finns även med CNG gasmotor med benämningen G-TEC. Båda ger en lägre bränsleförbrukning och driftskostnad än en bil med förbränningsmotor.
Små kombibilar benämns ofta halvkombi. I Škoda-familjen återfinner vi här Škoda Scala, en liten och smidig halvkombibil med klassens största bagageutrymme. Den finns även i en sportigare variant med namnet Monte Carlo, samt med CNG gasmotor i G-TEC-benämningen.
Även om du väljer den största kombin från Škoda, så får du en högeffektiv motor för lägsta förbrukning och lägsta miljöpåverkan.
Ordet kombi kommer från tyskans “Kombinationskraftwagen”. På svenska kallas den också för herrgårdsvagn (från engelskans “estate car”) eller stationsvagn (från amerikanska “station wagon”). Det som skiljer en kombibil från en sedan, är att den har ett förlängt tak och en baklucka fäst ovanför bakrutan istället för under bakrutan.
En kombi är en stor och rymlig bilmodell med extra gott om plats för bagage bakom baksätet. Baksätet går att fälla ner för ännu större bagageutrymme, och på flera modeller är det också möjligt att ta bort baksätet helt. En kombi är en utmärkt familjebil som rymmer både barnvagn, hundbur och cyklar där bak. Invändigt är det också gott om plats och benutrymme för hela familjen.
Olika biltillverkare har olika benämningar på sina kombibilar. Hos Škoda heter det Combi.
En halvkombi bil är mindre än en kombi, men även denna har bakluckan fäst ovanför bakrutan, vilket underlättar i- och urlastning. Bagageutrymmet är inte lika stort som på en vanlig kombi men det är fullt möjligt att transportera större föremål med bakluckan öppen, förutsatt att denna fästs med ett band. Utseendemässigt kan en halvkombi antingen ha en sluttande bakruta eller ett mer kantigt, kombilikt bakparti. Halvkombi kallas också kombikupé och kombisedan.
Bakluckan på både kombi och halvkombi klassas som dörr, därför säger man “femdörrars” om en bil med fyra sidodörrar och en baklucka.
En kombihybrid är en kombi med hybriddrift, t ex med kombinationen gas/bensin eller en laddhybrid som kombinerar en elmotor med en förbränningsmotor.
Škodas kombibilar är utrustade med högeffektiva, bränslesnåla och miljövänliga motorer. Det gör att oavsett vilket alternativ du väljer, så får du en bränslesnål kombi.
Våra G-TEC-modeller är speciellt utformade för CNG komprimerad naturgas och uppfyller den senaste utsläppsstandarden. Men du har även möjlighet att köra bilen på bensin där det inte finns möjlighet att tanka naturgas. Komprimerad naturgas har ett högre brännvärde än bensin eller diesel och brinner renare. CNG är ett av de billigaste bränslena och driftskostnaden är därför ca 50 % lägre jämfört med bensin eller diesel. En annan fördel är att motorn går tystare. Både Škoda Octavia Combi och Škoda Scala finns med G-TEC.
Škodas motorer är utvecklade för att ha låg förbrukning och låga utsläpp, men utan att tumma på kraft eller kvalitet. Våra TSI- och TDI-motorer kombinerar direktinsprutning med turbo, vilket gör motorn mjuk, effektiv och kraftfull. Alla dieselbilar tillverkade från modellår 2022 är godkända att tankas med HVO100, vilket gör att de kan köras fossilfritt och med upp till 90 % lägre koldioxidutsläpp. HVO100 är ett syntetiskt förnybart dieselbränsle som produceras av avfall, restprodukter eller vegetabiliska oljor. Läs mer om HVO100.
Om du vill se exakt förbrukning för en viss bilmodell och version, så hittar du den informationen snabbt och lätt i Bygg din bil under avsnittet Motor. Gå till Bygg din bil
Andrahandsmarknaden för begagnade kombibilar är stor, och det är lätt att hitta Škodas populära modeller. Köper du en certifierad begagnad kombibil, kan du också vara säker på att den är noggrant kontrollerad och i bästa skick både invändigt och utvändigt.
Missa inte att spana in våra kampanjerbjudanden med attraktiva paketpris innan du köper din nya Škoda.