En stor del av all storstadstrafik tillkommer till följd av att leta parkering, därför har Škoda valt att placera små reklamytor på parkeringsplatser i Stockholm där de tydligt syns via bilars backkameror och skärmar inuti kupén. Kampanjen är tänkt att på ett subtilt och humoristiskt vis nå kunder av konkurrerande bilmärken och kommunicera till dem i en stund då de allt som oftast har ögonen på skärmen – nämligen när de parkerar bilen.
- Genom att kommunicera via våra konkurrenter når vi potentiella Škoda-kunder på ett roligt och kreativt vis, dessutom i en period då många varumärken försöker att nå fram med sina budskap. Vi kanske inte är störst, men vi kan i alla fall vara smartast, säger Stefan Nygren, marknadschef på Škoda Sverige.
Utomhustavlorna är framtagna tillsammans med miniatyrkonstnären Christopher Robin Nordström, känd som @TokyoBuild på Instagram med över 100 000 följare världen över. Miniatyrtavlorna är formgivna med stor precision och detaljrikedom, och de innehåller allt från strålkastare och stegar till grafitti.
- Jag gillar när någon har öga för detaljer, därför var det roligt att jobba med Škoda på det här projektet där man tänkt till lite extra och på ett litet och listigt sätt skapar kommunikation, något som jag tror även kommer uppskattas av mottagaren, säger Christopher Robin Nordström, minatyrkonstnären @TokyoBuild på Instagram.
Tidigare i år lanserade Škoda den helelektriska bilen Enyaq Coupé RS iV som ett steg i varumärkets ambition att addera till sitt utbud av eldrivna fordon. Flera andra modeller är under utveckling och kommer lanseras inom de närmsta åren.
- Med detta innovativa och lite annorlunda grepp hoppas vi på Škoda kunna uppmärksamma bilförare om vårt stadigt växande erbjudande av elbilar, och ge mottagaren ett tillfälle att dra på smilbanden i en annars väldigt stressig tid på året, säger Stefan Nygren, marknadschef på Škoda Sverige.