Škoda står starkt på en tuff marknad

Trots ett utmanande marknadsläge med avvaktande konsumenter och hård konkurrens på den svenska bilmarknaden fortsätter Škoda att visa styrka. När 2025 närmar sig sitt slut står märket fast vid sin position som ett av Sveriges mest efterfrågade bilmärken – med stabil försäljning, hög kundnöjdhet och växande intresse för framför allt de eldrivna modellerna Enyaq och Kodiaq som erbjuds med flera valbara drivlinor.

– ”Vi är mycket stolta över att vi lyckats hålla i vår positiva utveckling även under ett år som varit tufft för hela branschen. Det visar att vårt modellprogram och vår strategi för Sverige är rätt i tiden,” säger Jens Reichert, märkeschef för Škoda Sverige.

Stark avslutning på året
Efter ett rekordstarkt första halvår 2025, där Škoda ökade sina registreringar med 54 procent jämfört med samma period föregående år, har märket till och med oktober behållit sin position bland Sveriges sex mest registrerade bilmärken och noterar en ackumulerad marknadsandel på 6,3%. Modellerna Enyaq och Kodiaq fortsätter att vara drivande.

– ”Våra moderna bilar med avancerad teknik för ökad säkerhet och funktionalitet ger med sina generösa utrymmen en konkurrenskraftig produkt som verkligen uppskattas av svenska bilköpare,” fortsätter Reichert.

Fokus på kundupplevelse och hållbarhet
Škodas framgångar i Sverige bygger inte bara på ett starkt modellprogram, utan också på ett långsiktigt arbete tillsammans med återförsäljarna. Fokus på kundupplevelse, kvalitet och hållbart bilägande har bidragit till både högre kundnöjdhet och ökad lönsamhet i nätverket.

– ”Vi ser ett skifte där allt fler kunder väljer Škoda för att få ett tryggt, säkert och hållbart bilägande. Det är ett kvitto på det arbete vi gjort under de senaste åren,” säger Reichert.

Škoda Auto fortsätter växa i Europa med starka resultat under 2025
Under de första nio månaderna 2025 ökade Škoda Auto sina leveranser med 14,1 % till 765 700 fordon, vilket befäster positionen som Europas tredje mest sålda bilmärke. Omsättningen steg till 22,3 miljarder euro (+9,5 %) där Skoda Auto har det starkaste rörelseresultatet bland VW-koncernens bilmärken på 1,79 miljarder euro (+5,4 %), med en stabil rörelsemarginal på 8,0 % som sätter benchmark i den europeiska bilindustrin.
Elektrifieringen fortsätter i snabb takt – 24,1 % av leveranserna i Europa är nu eldrivna (BEV och PHEV), där Elroq och Enyaq tillhör de mest sålda elbilarna i regionen.

Ser framåt emot 2026
Inför 2026 förbereder sig Škoda för lanseringen av två hel nya eldrivna modeller, vilket innebär en fördubbling av modellutbudet inom elektrifierade modeller. Den mindre SUV:en Epiq och den sjusitsiga modellen som bygger på konceptbilen ”Vision 7S” väntas premiärvisas sommaren 2026.

Hanna Storckenfeldt
Press- och Sponsoransvarig, Škoda Sverige

Škoda Auto

  • Fokuserar på tre prioriteringar med sitt ”Next level Škoda”-program för framtiden: att utöka modellportföljen inom elbilssegmentet, att utforska nya marknader för ytterligare tillväxt i volymsegmentet och att göra konkreta framsteg inom hållbarhet och mångfald.
  • Erbjuder för närvarande sina kunder personbilserierna: Fabia, Octavia, Superb, Kamiq, Karoq, Kodiaq, Elroq och Enyaq.
  • Levererade över en miljon fordon till kunder runt om i världen 2020. Har tillhört Volkswagen-gruppen i 30 år. Volkswagen Group är en av de mest framgångsrika fordonstillverkarna i världen.
  • I samarbete med gruppen utvecklar och tillverkar Škoda Auto självständigt fordon samt komponenter, motorer och växellådor. Verkar på tre platser i Tjeckien; tillverkar i Kina, Slovakien och Indien främst genom koncernpartnerskap, samt i Ukraina med en lokal partner. Sysselsätter cirka 42 000 personer globalt och är aktiv på mer än 100 marknader.

Senaste nytt

Alla nyheter