Ytter- och innermått, bagagerumsvolym.
Škoda Elroq handlar om kompromisslös säkerhet. Förutom de säkerhetssystem som redan beskrivits finns följande funktioner tillgängliga som standard eller tillval:
› Isofix- och Top Tether-förankringspunkter för att fästa en bilbarnstol vid de yttre sätena på andra raden. Isofix finns även för passagerarsätet i framsätet.
› Till skillnad från farthållaren, som håller en inställd hastighet, tillåter hastighetsbegränsaren föraren att köra i valfri hastighet upp till, men inte över, det fördefinierade värdet.
› ABS förhindrar att hjulen låser sig vid nödbromsning eller vid bromsning på halt underlag.
› Genom att öka bromstrycket hjälper bromsassistenten HBA föraren i situationer där nödbromsning är nödvändig. Detta kan leda till en betydande minskning av den bromssträcka som krävs.
› EBD optimerar automatiskt bromstrycket och den totala bromsbalansen och förhindrar att bakhjulen överbromsas.
› ASR säkerställer mjuk start och acceleration utan att hjulen spinner på hala underlag.
› EDL hjälper till vid acceleration eller körning i uppförsbacke med dåligt väggrepp under ett av de drivande hjulen.
› TSA fungerar när bilen är utrustad med en original bogseringsanordning med egen styrenhet. Systemet arbetar enligt principen att bromsa ett eller flera hjul och samtidigt minska motorns vridmoment vid behov. TSA-systemet griper in och hjälper till att stabilisera bilen och släpet.
› XDS+ hjälper föraren i skarpa svängar och ser till att fordonet uppträder neutralt vid dynamisk kurvtagning. Styrelektroniken simulerar i princip förekomsten av en självlåsande differential för att förbättra väggreppet och kördynamiken i kurvorna. Som ett resultat kommer fordonet att ta kurvor mycket säkrare och mer naturligt.
› Däcktrycksövervakning TPM+ håller föraren informerad om däcktrycket hela tiden.
› Tillvalet Hill-Hold Control hjälper föraren att starta i uppförsbackar på ett säkert sätt. Systemet aktiverar sig självt vid lutningar på fem grader eller mer och säkerställer enkel och säker start i uppförsbackar utan att handbromsen behöver användas. Systemet förhindrar att bilen rullar bakåt eller stannar.
› Blinkande bromsljus minskar risken för påkörning bakifrån, särskilt när man närmar sig trafikstockningar på motorvägar eller vid plötslig inbromsning framför ett oväntat hinder.
Fyrhjulsdrift
Den elmotor som är monterad på bakaxeln kan kompletteras med en andra elmotor på framaxeln. Detta förvandlar Elroq till en fyrhjulsdriven bil. 4×4-driften förbrukar endast något mer energi än bakhjulsdriften.
Denna extra energiförbrukning kan huvudsakligen hänföras till den extra vikt som den extra frammotorn lägger på fordonet. Denna fyrhjulsdrift är mer energieffektiv än den konventionella konstruktionen med en centralaxeldifferential och kardanknut. Fyrhjulsdrift är endast tillgängligt med det största batteriet (82 kWh).
Välj körläge
För maximal körglädje kan Elroq utrustas med Driving Mode Select. Bilen erbjuder då flera lägen som ändrar både stötdämparnas styvhet och andra inställningar i bilen. Att ställa om bilen från ett bekvämt, avslappnat läge till en dynamisk, sportig inställning är lika enkelt som att trycka på en knapp.
Regenerativ bromsning
Regenerativ bromsning är en process där fordonets rörelseenergi omvandlas till elektricitet, som sedan lagras i högspänningsbatteriet. På så sätt utnyttjas energin effektivt och bidrar till att öka elbilens räckvidd genom att batteriet laddas delvis under färden.
Regenerativ bromsning sker i olika körsituationer och har flera lägen som kan ändras när som helst. Intensiteten i den regenerativa bromskraften kan ställas in manuellt av föraren eller automatiskt av bilens drivenhet.
Progressiv styrning
Den här funktionen ger Elroq bättre väghållning och smidighet i kurvor. Den progressiva styrningen ändrar utväxling beroende på hur långt ratten vrids.