Detta är en undersida.
Mått och tekniska detaljer

Karoq

Bilens mått

Karoqs yttre mått

Längd: 4390 cm

Höjd: 1603 cm

Bredd: 2025 cm 

 

Karoqs inre mått

Framsätets höjd: 1058 cm

Framsätets bredd (hela sätesraden): 1486 cm

Baksätets höjd: 1020 cm

Baksätets bredd (hela sätesraden): 1445 cm 

 

Karoqs bagageutrymmesvolym 

521 liter (1630 liter med fällda säten)

Säkerhet

Fler säkerhetsfunktioner

Följande funktioner finns som standard eller tillval:

Isofix- och Top Tether-fästen för barnstol på ytterplatserna i andra sätesraden. Isofix finns även för passagerarsätet fram.

Farthållarbegränsaren tillåter föraren att köra i valfri hastighet upp till en förinställd maxgräns – till skillnad från farthållare som håller en konstant hastighet.

ABS förhindrar att hjulen låser sig vid nödbromsning eller halt underlag.

HBA (bromsassistent) förstärker bromstrycket vid panikbromsning och kan förkorta stoppsträckan.

EBD (elektronisk bromskraftfördelning) optimerar bromsbalansen och motverkar överbromsning bak.

MSR motverkar att drivhjulen låser sig vid motorbromsning på halt underlag.

ASR (antisladdsystem) ger mjuk start och acceleration utan hjulspinn.

EDL hjälper vid acceleration eller uppförsbacke när ett av drivhjulen har dåligt grepp.

TSA (släpvagnsstabilisering) aktiveras när bilen har en original draganordning. Systemet bromsar individuella hjul och minskar motoreffekten vid behov för att stabilisera bil och släp.

XDS+ assisterar i skarpa kurvor genom att simulera ett självspärrande differential, vilket förbättrar väghållningen och gör bilen mer stabil i svängar.

TPM+ (däcktrycksövervakning) informerar föraren om däcktrycket i realtid.

Hill-Hold Control (backstartshjälp) underlättar start i uppförsbacke genom att hålla bilen stilla utan handbroms. Aktiveras automatiskt vid lutning över fem grader.

Blinkande bromsljus minskar risken för påkörning bakifrån, särskilt vid plötsliga inbromsningar eller köbildning på motorväg.

Körning och styrning

Fyrhjulsdrift

Škoda Karoq kan utrustas med en smart fyrhjulsdrift som styrs elektroniskt. Systemet ger bra väggrepp, hög säkerhet och låg bränsleförbrukning.

Kraften fördelas automatiskt mellan hjulen beroende på körförhållandena. Bilen anpassar vridmomentet till bakhjulen genom att justera trycket i kopplingen.

Dynamic Chassis Control – Adaptivt chassi med körlägesväljare

För en mer flexibel körupplevelse kan Karoq utrustas med Dynamic Chassis Control och körlägesväljare. Du kan enkelt växla mellan bekväm eller sportig körning – med ett knapptryck justeras både stötdämparnas hårdhet och andra inställningar i bilen.

Systemet anpassar sig hela tiden efter hur du kör – till exempel vid inbromsning, acceleration eller kurvtagning – och justerar dämpningen individuellt för varje hjul.

Progressiv styrning

Med progressiv styrning blir Karoq smidigare och mer exakt i kurvor. Styrutväxlingen anpassas automatiskt beroende på hur mycket du vrider ratten.

Reservhjul

Det standardmonterade lagningskitet kan bytas ut mot:

› ett fullstort reservhjul i stål eller aluminium

› ett platsbesparande reservhjul i stål

Karoq har ett plant bagagegolv utan särskilt utrymme för reservhjul, vilket innebär att golvet blir något högre om ett reservhjul finns ombord.