Tjeckiska biltillverkaren tummar inte heller på utrymmena i nya Elroq, i bagageutrymmet ryms 470 till 1 580 liter. Flera smarta lösningar för förvaring och kompakta exteriöra mått gör Elroq till en ideal bil för stadskörning. Motoreffekt varierar mellan 125 kW upp till 220 kW och räckvidden uppgår till maximalt 560 km enligt WLTP-cykel samt kan laddas från 10–80% på cirka 28 minuter. Elroq markerar starten på Škodas elbilsoffensiv med flera kommande modeller inom närmsta åren.
Modern Solid och Tech-Deck Face ersätter Škoda-grillen
Strategiskt viktigt för den tjeckiska biltillverkaren är att Elroq blir den första Škoda-modellen som anammar märkets nya designspråk, Modern Solid. Det inkluderar detaljer på fronten som exempelvis den nya Tech-Deck Face och Škoda utskrivet på bilens huv. Modern Solid representerar en fundamental förändring som innebär en kombination av robusthet, funktionalitet och autenticitet samtidigt som man vidhåller känslan av säkerhet och styrka, en ny tolkning av den traditionella Škoda-designen. Bakom den högglansiga Tech-Deck Face, som kommer att ersätta Škoda-grillen har designers och ingenjörer lyckats dölja både en radar och främre kamera. Lite högre upp på fronten syns Škoda utskrivet på bilens kraftigt skulpterade huv och blir den första bilen där den tidigare logotypen utgår.
Top LED-matrixstrålkastare får ny design
De nya LED-strålkastarna på Elroq har också fått en uppdaterad design. De har en slimmad övre ljusremsa för positionsljus och indikatorer på dagtid. Under sitter två LED-moduler som ger maximal upplysning under kvälls- och nattetid. Det ger en ny tolkning på Škodas ikoniska fyrögda look. De nya Top LED-matrixstrålkastarna har 36 individuella ljuspunkter. Baktill behåller Elroq det etablerade designkonceptet med C-formade lyktor och inslag av crystallinium, som linjerar med Modern Solid-språket. Det finns två versioner av baklyktorna, båda med 100% LED-teknik. Toppversionen erbjuder dynamiska indikatorer, baklykta med crystallinium-element och flera animationer vid låsning och upplåsning.
13-tums infotainmentskärm som standard och ökat fokus på hållbara klädslar
Interiören på nya Elroq kännetecknas av rymlighet och tydliga designlinjer. En 5-tum stor digital instrumentbräda, igenkänd från Enyaq, visar den viktigaste körinformationen. Föraren får också ytterligare information genom den valbara Head Up-displayen och visualiseringar med hjälp av Augmented Reality. Den centrala displayen rymmer infotainmentsystemet och är 13-tum stor som standard.
När det gäller interiöra val så ligger hållbarhet fortsatt högt på agendan, med mer hållbara, hållfasta och praktiska material. Elroq kommer att lanseras med utrustningsnivån Selection och med klädslar som känns igen från övriga modellsortimentet, exempelvis Loft. Exakt vilka som kommer erbjudas på den svenska marknaden är inte officiellt.
Fyra kraftfulla drivlinor och en räckvidd på över 560 kilometer
Škoda Elroq bygger på Volkswagenkoncernens MEB-plattform och kommer med fyra drivlinor; Elroq 50, 60, 85 och 85x. De olika versionerna varierar i batterikapacitet, vilket också relaterar till motoreffekten som ligger mellan 125 kW (cirka 170 hk) till 220 kW (cirka 299 hk). Ingångsversionen och bakhjulsdrivna Elroq 50 har ett 55 kWh stort batteri som ger en maximal effekt på 125 kW (cirka 170 hk). Elroq 60 har ett 63 kWh (brutto) stort batteri och 150 kW (cirka 204 hk) i effekt. Både Elroq 50 och 60 har en topphastighet på 160 km/h. Elroq 85 och 85x har båda ett 82 kWh (brutto) stort batteri där bakhjulsdrivna Elroq 85 levererar maximal effekt på 210 kW (cirka 286 hk) medan fyrhjulsdrivna 85x med en extra motor på framaxeln levererar 220 kW (cirka 299 hk). Både Elroq 85 och 85x har en topphastighet på 180 km/h och en räckvidd på över 560 kilometer. Vilka versioner som kommer att erbjudas på den svenska marknaden är inte officiellt ännu.