Denna sidan är en kompletterande sida till huvudsidan. Tryck tillbaka-knappen för gå tillbaka.

Allt om däck

Mönsterdjup

Varje däck har ett mönster i gummit i den så kallade slitbanan, mitt uppe på däcket. När däcket är nytt är mönstrets djup cirka 8-9 mm. Enligt lag ska mönsterdjupet vara minst 1,6 mm vid sommarväglag och 3 mm när vägbanan är täckt av snö eller is. Men den allmänna rekommendationen är minimum 3 mm året om. Under 3 mm ökar nämligen risken för vattenplaning dramatiskt.

Mät därför mönsterdjupet varje gång du byter från sommar- till vinterdäck och vice versa. Chansa aldrig – mönsterdjupet är A och O för väggreppet och din säkerhet bakom ratten!

Lufttryck

Kontrollera lufttrycket med jämna mellanrum. För dåligt pumpade däck kostar bara onödiga pengar. Bilen drar mer bränsle och däcken slits snabbare. Är lufttrycket till exempel 30 procent för lågt halveras däckets livslängd!

För lite luft innebär också att bilen blir mer tungstyrd, vilket kan vara direkt farligt vid en snabb undanmanöver. Hur mycket luft du ska ha i däcken varierar från bil till bil. För exakt information, läs i bilens instruktionsbok (eller, i vissa bilar, på insidan av tanklocket). Normalt ska lufttrycket ligga mellan 1,8 och 2,4 bar. På vissa modeller rekommenderas även att du har mer luft i bakdäcken än framdäcken.

Tänk på att fylla på extra luft om du har tung last eller många passagerare. Och glöm inte att kontrollera lufttrycket även i reservhjulet. Luft är självklart gratis, och finns på alla bemannade bensinmackar.

Profil, fälg och balansering

Rätt profil
Om du byter bilens originaldäck till annan bredd eller tumstorlek, bör du tänka på att bilens köregenskaper kan påverkas. Eventuellt behöver fjädring och stötdämpning justeras och anpassas, särskilt om du byter till så kallade lågprofildäck. Vänd dig till en auktoriserad verkstad för bästa rekommendation och resultat.

Rätt fälg?
Fälgar finns i mängder av storlekar och utföranden, och även i olika material, vanligtvis plåt eller aluminium (lättmetall). Tänk också på att kvaliteten kan skilja sig avsevärt mellan olika fabrikat. Följ rekommendationerna i instruktionsboken eller vänd dig till en kunnig återförsäljare innan du byter ut dina originalfälgar. Din auktoriserade verkstad har ett brett utbud av Škoda original tillbehörsfälgar.

Balansering
Rätt balansering av hjulen är avgörande för bilens väghållning. Bara några gram för lite eller för mycket på något av hjulen kan slita på däck, framvagn och styrinrättning. Balansen korrigeras med små blyvikter, som sätts på fälgen. Ett tecken på att balansen inte är som den ska, är att det skakar i ratten när du kör. Det kan bero på felinställning. Men det kan också vara grus, sten eller is som fastnat i däckets mönster eller på fälgens insida och därmed skapat obalans. Kontrollera därför extra noga innan du ber en auktoriserad verkstad att utföra balansering.

Märkning

Rätt märkning?

Till exempel 195/65 R15
195 = Däckets bredd i millimeter
65 = Däckets höjd, eller profilförhållande (65% av bredden)
R = Däckets mönster (R= Radial, D= Diagonal)
15 = Däckets innerdiameter


Andra beteckningar

Tubeless = Slanglöst däck= de flesta moderna däck
Q, S, T, H, V, W, Z = Hastighetsindex
ULW = Ultralätta däck (Ultra light weight)
E5 02052 = Däcket godkänt i Sverige och övriga Europa
DOT = Däcket godkänt i Sverige, övriga Europa och USA
1200 = Tillverkat vecka 12 år 2000 (exempel på datummärkning)
0902 = Tillverkat vecka 9 år 2002 (exempel på datummärkning)
M&S, M-S, MS, M.S. eller M+S = Mud and Snow = den märkning däcken ska ha på vintern, oavsett om du väljer att köra med eller utan dubbar.

Förvaring

Garage, källare och vindsutrymme är idealiska förvaringsplatser för dina däck om du inte föredrar att lämna bort dem). Viktigast är för gummits livslängd är att rummet är svalt, mörkt och torrt.

- Däck med fälg kan lagras både stående och liggande, eller hängas upp i fälgen.
- Däck utan fälg staplas på varandra. Hänger du upp dem är risken stor att de tappar formen.
- Rengör däcken och fälgarna noggrant innan du ställer in dem för säsongen.
- Se till att däcken inte kommer i kontakt med bensin, olja och lösningsmedel.

Många av våra verkstäder erbjuder förvaring av däck. Lämna in bilen när det är dags för hjulskifte och få tillbaka den med däck för säsongen, du slipper hantera de andra däcken.

Allmänna rekommendationer

- Byt båda framdäcken respektive bakdäcken samtidigt.
- Minimikravet på mönsterdjup är 1,6 mm på sommardäck och 3 mm på vinterdäck.
- 1 oktober – 30 april får dubbdäck användas vid vinterväglag.
- 1 december-31 mars är det lag på vinterdäck vid vinterväglag.
- Till vinterdäck räknas friktionsdäck (odubbade) och dubbdäck. På is ger dubbdäck överlägset bäst grepp. Dubbdäck sliter mer på vägarna än friktionsdäck.
- Snökedjor kan vara ett bra komplement vid mycket extrema vinterförhållanden, dock endast för kortare sträckor och endast på framhjulen.
- På torra vägar får du alltid bättre grepp med sommardäck än med vinterdäck, tack vare gummits beskaffenhet.
- Undvik friktionsdäck på sommaren. Gummit är mjukare än på sommardäck, vilket ger sämre vägegenskaper och ökat däckslitage.
- Lufttrycket i vinterdäck bör vara 0,2 bar högre än i sommardäck.