Inga fler parkeringsautomater eller böter

Pay to Park ansluter alla tillgängliga parkeringsplatser runt om i Europa och lägger dem i MyŠkoda-appen på din telefon eller infotainmentsystemet i din bil. Sök, välj och betala för parkering från din bil, och om du behöver parkera längre eller kortare tid än du hade räknat med kan du hantera din parkeringssession på distans från din telefon.

Vilka fördelar kan du se fram emot?

Enkel användning

Alla leverantörer i en enda app och din bils infotainmentsystem – Pay to Park erbjuder enkelhet i parkering, var du än reser. Genom vår affärspartner samlar tjänsten olika leverantörer över alla stödda marknader. Detta innebär att du kan parkera med Pay to Park nästan var du än befinner dig.

Täckning

Ständigt växande täckning – Parkopedia, vår affärspartner, arbetar ständigt med att öka antalet parkeringsplatser på europeiska marknader, integrera nya parkeringsleverantörer och expandera till nya marknader.

Besparingar

Pay to Park sparar pengar – Om du inte använder hela parkeringstiden som du har påbörjat betalar du bara för den faktiska parkeringstiden. Tack vare Stop-funktionen, som låter dig avsluta en parkeringssession i förtid, debiteras du endast för den faktiska parkeringstiden, även om du har bokat för längre tid.

Hur man installerar appen

Infotainment

1. Gå till In-Car-shoppen.
2. Ladda ner Pay to Park-appen.
3. Se till att du är registrerad för tjänsten i MyŠkoda-appen. (Du kan inte registrera dig via en infotainmentsapp.)
4. Börja parkera.

Du kan kontrollera tillgängligheten för appen för din Škoda här. Appen Pay to Fuel är tillgänglig för bilar med Škoda Connect-tjänsterna aktiverade.

FAQ - Parkering

Hur man startar en parkeringssession?

I mobilappen:

  1. Öppna funktionen Pay to Park i MyŠkoda-appen.
  2. Registrera dig för denna funktion (acceptera villkoren, tillåt åtkomst till Škoda ID, ange personuppgifter – registreringsnummer, adress och betalningsmetod).
  3. På kartan, välj platsen där du parkerar.
  4. Välj parkeringstidens längd.
  5. Tryck på "Parkera här"-knappen.
  6. Din parkeringssession har startat.


I webbappen:

  1. Hitta Pay to Park-tjänsten i bilens infotainmentsystem – du hittar den i Škoda Connect-sektionen.
  2. Klicka på appikonen.
  3. Klicka på "Start"-knappen i det nedre vänstra hörnet.
  4. Använd kartan och flervalsfunktionen för att välja platsen där du vill parkera.
  5. Ställ in hur länge du vill att din parkeringssession ska vara.
  6. Bekräfta och betala för parkeringen.
Hur förlänger man en parkeringssession?

Möjligheten att förlänga en parkeringssession är ännu inte tillgänglig. Du kan dock starta en ny session på distans från MyŠkoda-appen.

Hur avslutar man en parkeringssession?

En parkeringssession avslutas när den tid du har angett tar slut. Alternativt kan du trycka på "Stoppa parkering"-knappen.

Varför kan jag inte reservera en viss parkeringsplats?

Möjligheten att boka parkering är ännu inte tillgänglig.

Kan jag koppla mitt Pay to Park-konto till flera fordon?

Nej, i den nuvarande versionen kan du endast koppla ditt konto till ett fordon. Om du vill använda Pay to Park för andra fordon måste du skapa ett separat konto för var och en.

Kan jag koppla mitt fordon till ett andra Pay to Park-konto?

Nej, ett fordon kan inte tilldelas flera användarkonton. Varje fordon behöver sitt eget separata Pay to Park-konto.

I vilka länder och städer är Pay to Park-tjänsten tillgänglig?

Pay to Park-tjänsten är tillgänglig i alla de större städerna i följande länder:

  • Österrike
  • Belgien
  • Danmark
  • Finland
  • Frankrike
  • Tyskland
  • Ungern
  • Island
  • Italien
  • Liechtenstein
  • Norge
  • Spanien
  • Sverige
  • Schweiz
En parkeringszon som jag känner till finns inte listad i appen. Varför är det så?

Tjänstetäckningen beror på vilken täckning som erbjuds av vår partner – Parkopedia. Parkeringstäckningen utökas hela tiden. Vi arbetar för närvarande tillsammans för att göra fler parkeringszoner tillgängliga i ditt område.

Vilka enheter kan användas för att få tillgång till Pay to Park-tjänsten? Vilka villkor gäller?

Pay to Park-tjänsten är tillgänglig för kunder via mobilappen MyŠkoda och webbappen (via bilens infotainmentsystem). För att använda Pay to Park måste följande villkor vara uppfyllda:

  • Du måste ha aktiverat ett Škoda Connect-konto.
  • Mobilapp (MyŠkoda): iOS 12+ och Android 6.0+ enheter stöds.
  • Du kan kolla upp din systemversion i telefonens inställningar. iOS: Inställningar – Allmänt – Om – Programvaruversion Android: Inställningar – Om – Programinfo
  • Webbapp: infotainmentskärmen måste vara större än 9,2 tum. (Obs! Infotainmentskärmen i Enyaq iV stöds för närvarande inte.)
Kan jag använda Pay to Park även om jag inte har Škoda Connect-paketet?

Nej, Pay to Park-tjänsten kan inte användas förrän du har aktiverat Škoda Connect-paketet.

FAQ - Payment

Måste jag betala för Pay to Park-tjänsten?

Pay to Park är en del av Škoda Connect-paketet och omfattas därför av Škoda Connect-licensen. Det finns ingen anledning att betala för tjänsten separat.

Hur mycket kostar det att parkera på en specifik parkeringsplats?

Avgifter för specifika parkeringsplatser bestäms av företaget som erbjuder parkeringen. Škoda har ingen påverkan på priserna. Prissättning för parkering i olika typer av parkeringszoner visas i mobil- och webbapparna.

Hur hanteras parkeringsbetalningar?

Betalningar hanteras via en betalningsgateway som drivs av Parkopedia, som är Škoda Autos partner för tillhandahållandet av denna parkeringsbetalningsfunktion.

Varför är priserna som visas i kartvyn olika från priset när jag klickar på en plats?

Priserna som visas i kartvyn är endast avsedda som vägledning. Det verkliga priset för den tid du parkerar beräknas i den detaljerade vyn för varje parkeringsplats. Detta beror på att olika priser gäller vid olika tidpunkter, samt att det kan finnas skatter och ytterligare avgifter.

Varför är mitt betalningsmedel blockerat?

Parkopedia har rigorös skydd mot bedrägerier, så en eller flera av följande problem kan ha inträffat:

  • Din faktureringsadress matchar inte adressen registrerad hos din betalkortleverantör.
  • Du har försökt göra för många betalningar under en kort tidsperiod.
  • Det finns ett problem med din fordonsregistrering.
Jag kan inte se mina fakturor eller transaktioner och parkeringshistorik i appen.

Fakturor och parkeringshistorik är inte tillgängliga i denna första version av appen. Fakturor skickas via e-post till kunderna.

Stöder tjänsten rabatterad parkering för elbilar genom att känna igen deras registrering?

Nej, tyvärr kan vi för närvarande inte identifiera en elbil utifrån dess registrering. Därför kan vi inte erbjuda några rabatter för elbilar.

Hur vet en parkeringsvakt att jag har betalat via Pay to Park (Parkopedia)?

De lokala myndigheterna kan göra onlinekontroller. Det enda undantaget är Tyskland, där du måste visa en klistermärke för att ange att du betalar online.

Vad händer om vi stannar längre än tillåtet? Om vi får en böter, kan vi betala den via appen?

Nej, parkeringsböter måste betalas till de lokala institutionerna som utfärdar böterna.

Hur används min personliga data? Vilken information behandlar ni?

Användningen av personuppgifter omfattas av kundvillkoren (T&Cs) som du godkänner när du skapar ett konto.