Har du frågor kring din Škoda Financial Services? Här hittar du svar på några av de vanligaste frågorna som ställs till vår Kundtjänst.
Om ni gör inbetalning med egen avi, ange alltid fakturanummer, registreringsnummer och ert kundnummer. Vänligen betala in på vårt OCR-fria bankgiro 5078-3489.
Kan jag välja till tillbehör eller utrustningspaket på bilen?
Ja, allt man normalt kan välja till sin bil, kan man även koppla till privatleasing. Kontakta din återförsäljare för prisuppgift.
Vad händer om jag ångrar mig?
Om du ångrar dig efter du har hämtat bilen får du betala en uppsägningsavgift.
Hur många mil kan jag köra?
Nytt för i sommar är att du kan välja direkt på hemsidan om du vill teckna ett avtal för 1000, 1500 eller 2 000 mil/per år.
Vad gör jag om bilen går sönder?
Om bilen är körbar, kontakta din servicerådgivare. Står bilen still, kontakta Assistans, tel 020-72 70 70
Vad är ”normalt slitage”?
"Normalt slitage" är riktlinjer som beskriver slitage som anses vara normalt. Precis som när man äger bilen är det viktigt att ta väl hand om den för att undvika onödiga reparationskostnader.
Här kan du läsa mer om hur du vårdar din Privatleasingbil och exempel på vad som anses som normalt slitage.
Vad ingår i serviceavtalet?
All service i enlighet med den serviceplan Volkswagen utfärdat. Samtliga tilläggsarbeten vid planerade intervaller enligt serviceplan till exempel tändstift, bränslefilter, luftfilter och bromsvätska. Vid behov och endast vid servicetillfället ingår: glödlampor (ej Xenon/LED), oljor, spolarvätska, säkringar och torkarblad.
Kan jag köra utomlands med bilen?
Ja, inom EES upp till 45 dagar under en sammanhängande period.
Vad händer om bilen har skavanker när jag lämnar tillbaks den?
Tar du väl hand om bilen har du möjlighet att undvika onödiga kostnader när det är dags att lämna tillbaka den. Underhåll och vårda bilen med regelbunden skötsel både ut- och invändigt. Säkerställ att bilen servas i enlighet med Škodas serviceplan och alltid hos auktoriserad märkesverkstad. Ta kontakt med försäkringbolaget för att åtgärda eventuella skador. Håller du dig inom avtalad körsträcka slipper du övermilsdebitering.
Här kan du läsa mer om hur du vårdar din Privatleasingbil och exempel på vad som anses som normalt slitage.
Kan månadsavgiften ändras?
Ja, ändringar av körsträcka, ränta eller försäkringens förutsättningar (försäkringspriset kan eventuellt justeras vid försäkringens årsförfallodag pga. skada) etc. kan påverka månadsbetalningen.
Vad ingår i ett serviceavtal?
Det finns två typer av serviceavtal. Du kan ha ett serviceavtal eller ett service –och underhållsavtal. Du kan även välja att komplettera med vissa tillägg till ditt serviceavtal. Klicka på respektive länk för information om vad som ingår för respektive avtal. Observera att nedan gällande om vad som ingår, avser standardavtal. Avvikelser kan förekomma vid t.ex. kampanjavtal. Kontakta din återförsäljare för mer information gällande villkor i kampanjavtal.
Vad omfattas inte av ett serviceavtal?
Fel eller skador som täcks av garantier, försäkringar eller motsvarande. Fel eller skador på motor och växellåda(täcks normalt av kundens maskinskadeförsäkring), drivlineförsäkring eller aggregatskador. Glas-, lack-, korrosions och karosskador. Yttre åverkan på kaross och lack. Reparationer av skador försorsakad av vårdslöshet, försummelse, vanvård, felaktigt handahavarande eller överbelastning, brand, naturkatastrof eller trafikolycka. Bärgningskostnader och startbogseringar. Kostnader för självrisk i försäkringsärenden. Stilleståndsersättning. Drivmedel. Fel eller skador som beror på att produkter monterats eller tillförts fordonet. Hjulinställningar.
Vad kostar ett serviceavtal?
Priset varierar beroende på vilket märke och vilken modell du väljer, vilken körsträcka du har per år samt hur många månader avtalet tecknas på. Kontakta din återförsäljare för att få prisuppgift för den bilmodell du är intresserad av.
Jag har redan köpt min bil. Kan jag teckna ett serviceavtal i efterhand?
Ja, serviceavtal går att teckna innan första servicen är gjord på en ny bil. Kontakta din återförsäljare för mer information om detta.
Kan jag förlänga mitt serviceavtal?
I vissa fall kan du förlänga serviceavtalet. Vill du veta vad som gäller för just ditt avtal så ber vi dig att kontakta kundtjänst.
Kan jag överlåta mitt serviceavtal?
I vissa fall kan du överlåta ditt serviceavtal. Vill du veta vad som gäller för just ditt avtal så ber vi dig att kontakta kundtjänst.
Kan jag avsluta mitt serviceavtal före utsatt tid?
Ja, det kan du alltid göra. På vissa avtal kan en kostnad tillkomma för detta. Kontakta kundtjänst för att se vad som gäller för just ditt avtal.
Kan jag serva min bil var som helst?
Du kan serva din bil hos en auktoriserad märkesverkstad. Undantag kan finnas, se ditt avtal för exakta villkor.
Jag har avslutat min försäkring men premien visas ändå på min faktura.
Försäkringspremien debiteras i förskott och när försäkringen avslutas, krediteras beloppet på din nästkommande avi.
Hur avslutar jag min försäkring?
Kontakta Škoda Försäkring på 0770-110 350 eller besök www.skodabilforsakring.se.
Varför har min premie blivit högre/lägre?
Premien kan ändras vid ex. övergång till helförsäkring eller om du t.ex. har flyttat. Kontakta Škoda Försäkring för information om premieändringar.
Måste jag ha en helförsäkring?
Ja. Så länge bilen täcks av vagnskadegaranti, är halvförsäkring tillräckligt. Därefter måste bilen helförsäkras. Kontakta Škoda Försäkring för mer information.
För oss är våra kunders förtroende betydelsefullt och det viktigt att du är nöjd med våra tjänster och med vårt bemötande. Om vi inte motsvarar dina förväntningar ber vi dig att kontakta oss så att vi på bästa sätt kan klara ut problemet. Det enklaste är att ringa oss då ett samtal kan ge kompletterade uppgifter och ofta kan problemet klaras upp direkt.
Ett tips är att innan du kontaktar oss alltid spara affärsdokumentation, till exempel fakturor och betalningsunderlag och annan information, som du får från oss.
Om du inte är nöjd med beslutet
Vem ska du kontakta?
Om du skriver brev:
Volkswagen Finans Sverige AB
Klagomålsansvarig
15188 Södertälje
Om du mailar:
Kundtjanst@vwfs.se
Skriv i ämnesraden: Till Klagomålsansvarig
Vart du som kund alltid har rätt att använda dig
Konsumentvägledaren i din kommun som kostnadsfritt lämnar information och råd finans – och försäkringsfrågor. Konsumentvägledaren närmast dig finner du på Konsumentverkets hemsida konsumentverket.se
Konsumenternas Bank- och finansbyrå och Konsumenternas Försäkringsbyrå som ger dig opartisk information och vägledning utan någon extra kostnad.
Box 24215, 104 51 Stockholm,
Tel. 0200 - 22 58 00
konsumenternas.se
Om du fortfarande inte skulle vara nöjd
Allmänna reklamationsnämnden
Är du missnöjd med beslutet från oss och vill höra med en oberoende part kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). ARN är en statlig myndighet som fungerar ungefär som en domstol och har som huvuduppgift att pröva tvister mellan konsumenter och näringsidkare. Anmälan görs av konsumenten. ARN lämnar rekommendationer på hur en tvist bör lösas.
Box 174
101 23 Stockholm
Tel. 08-08-508 860 00
arn.se
Allmän domstol, Domstolsverket
Ett ärende kan alltid hänskjutas till rättslig prövning vid allmän domstol.
551 81 Jönköping
Tel. 036-15 53 00
domstol.se
Kom igång med appen
Efter att du registrerat dig, loggat in i appen och accepterat dess villkor är det dags att ställa in appen så att den passar dig. Processen är enkel och komprimerad till tre steg. Svep åt sidan på skärmen för att ta dig mellan de olika stegen. Länka ihop bilen med appen, koppla kalendern (eller kalendrarna om du har flera) om du vill använda appens tidshanteringsfunktion och välj din favoritleverantör. Genom att fylla i dessa uppgifter möjliggörs ännu fler funktioner i appen. När du är klar visas startläget, använd menyn för att gå till olika delar av appen.
Vem är PAUL?
Hej, det är jag som är PAUL! PAUL är din personliga hjälpreda som meddelar dig kring bilens status om bilen är uppkopplad med SmartGate/MIB eller hjälper dig att hålla tiden genom att använda din kalender.
Olika sätt att koppla upp din bil
Menyalternativet BIL fokuserar på hantering av din bil. Du kan enkelt koppla appen till en eller flera bilar och det finns flera sätt att göra det på. Det enklaste sättet är att välja bilen från listan med bilmodeller. Om du kopplar upp din bil via ”Hitta med VIN-kod“ så är det just din bil som är uppkopplad. Det gör att du kan se mer detaljer som produktionsdatum, garantitid och digital service-historik för ditt fordon (kan skilja sig beroende på det aktuella landets bestämmelser). Det mest avancerade sättet att koppla upp bilen är via SmartGate (WLAN) eller MIB (kabel eller WLAN). För att kunna göra det så måste bilen vara utrustad med den tekniken (kolla bilens specifikation). Om du är uppkopplad kan du se till exempel miltal, bränslestatus och PAUL kan tala om för dig om du kan komma fram utan att tanka eller om du behöver tanka på vägen.
Bilens manual och lampkontroller
När din bil är uppkopplad har du snabb tillgång till bilens instruktionsbok, bildata, digital service, förklaringar av kontrollampor, massor av instruktionsfilmer och mycket mer.
SmartGate kontra MIB
SmartGate är en del av den tekniska utrustningen på din bil. Beroende på land och bilmodell så kan den levereras som standardutrustning eller beställas som ett tillval. Utrustningen slår på WLAN i din bil och låter appen läsa in bilens data praktiskt taget online när appen är uppkopplad (miltal, bilens status osv.). På de senaste modellerna har SmartGate-tekniken ersatts av MIB (bilens infotainmentenheter). Kontakta gärna din Škoda anläggning för att få veta mer om din bils kommunikationsstöd.
PAUL – länk till kalendern
PAUL kan hjälpa dig att hålla tiden genom att använda din kalender, har koll på bränslenivån, trafiken, vädret och du kan lita på att PAUL väcker dig i god tid och inte lämnar dig i sticket. För att detta ska fungera behöver du koppla ihop din kalender med appen (hittas i appinställningar). När det är gjort håller PAUL koll på dina händelser i almanackan.
Olika typer av notiser
Det finns flera olika typer av notiser som är synliga i appen men också som en app-ikon på din hemskärm (iOS). Notiserna hanteras där alla telefonens notiser hanteras och synligheten beror på inställningarna på din telefon (ändra i telefonens generella inställningar för att få notiser på ett annat sätt). PAUL erbjuder följande typer av notiser: “Upp och hoppa“-påminnelse inför nästa möte, : “Nu borde du vara på väg“ för att hinna till destinationen i tid eller ett notismeddelande om att du kommer att bli försenad som kan skickas till dina kollegor om du inte hinner i tid till mötet. App-ikonen i iOS meddelar om det kommer in nyheter, tips från PAUL eller om ny fordonsdata finns tillgänglig. Siffran som visar antalet notiser kan som mest visa 3st. Genom att läsa nyheten, tipset från PAUL eller fordonsdatan så minskar siffran med antalet notiser.
Škoda anläggning
Du kan välja din favoritanläggning genom funktionen lokalisera anläggning. När du bekräftat vilken du vill ha kommer du få fram detaljer om anläggningen på skärmen. Där kan du se kontaktuppgifter, vägbeskrivning etc.
Varför finns Škoda Kortet VISA bara med VISA?
Tidigare erbjöds även ett kreditkort som bara kunde användas hos Škoda-återförsäljare och på anslutna bensinstationer. Genom att även koppla en VISA-funktion på kortet får det ett betydligt större användningsområde, utan att det kostar något extra.
Måste jag ha kredit på kortet
Ja, du väljer själv kreditgräns (5 000-50 000 kr).
Var kan jag tanka med Škoda Kortet VISA?
På alla ställen som accepterar VISA. Har du det gamla kortet utan VISA så fungerar kortet på Shell och Preem.
Finns rabatt på drivmedel?
Ja, läs mer om rabatten.
Vad gör jag om jag glömt min pinkod?
Kontakta kundtjänst.
Kan jag använda mitt kort hos alla Škoda-återförsäljare?
Kortet kan användas hos alla anslutna återförsäljare. Fråga i butik eller verkstad.
Mitt kort fungerar inte. Vad gör jag?
Kontakta kundtjänst.
Kan jag själv bestämma vilken kod jag vill ha till mitt kort?
Nej, detta på grund av säkerhetsskäl.
Mitt kort har blivit stulet, hur gör jag?
Kontakta kundtjänst.
Om jag säljer min bil, kan jag ha kortet kvar ändå?
Självklart.
Vad händer om jag har ett Škoda Kort sedan tidigare och nu ansöker om Škoda Kortet VISA?
När du ansöker om ett Škoda Kort VISA så kommer vi att avsluta ditt gamla kort/konto, eventuell skuld slutbetalar du på ditt gamla kort/konto.
Får jag då nytt kort och ny kod?
Ja, du får ett Škoda Kort VISA och en ny kod knuten till det nya kortet.
Kan man ha två Škoda Kort VISA på ett konto?
Ja, men då måste båda sökande fylla i och skriva under ansökan.
Hur gör jag för att slippa räntor och avgifter på kortet?
Alla inköp hos din återförsäljare (service, reparationer, tillbehör och reservdelar) avbetalar du minst en tolvtedel varje månad i 12 månader. För alla övriga köp gäller att de ska betalas ”till fullo” när månadsaviseringen kommer. Väljer du att delbetala på längre tid tillkommer ränta och aviavgift.