Vem introducerar WLTP?

Förklaring till kartan:

Grön - Europeiska unionen (28 länder)
Ljusgrå - Övriga fyra europeiska länder (Schweiz, Liechtenstein, Norge, Island)
Svart - Kandidatländer: Turkiet (WLTP gäller för importerade fordon medan NEDC gäller för lokalt producerade fordon), Israel och avlägsna EU-regioner (fortfarande oklara): Réunion Island, Martinique, Guadeloupe, Franska Guyana, St Martin, Mayotte
Mörkgrå - Delvis genomförande (planerat): Sydkorea, Japan (WLTP utan "extra hög" testcykelfas), Indien, Kina (endast koldioxidutsläpp, NEDC används för förbrukningsvärden)

WLTP vs. NEDC

• ca 50% längre körcykeltid • mer än dubbelt så lång körcykelsträcka • 131 km/h - högre maxhastighet • 47 km h - högre medelhastighet • halva tomgångstiden

I detalj

Tidslinje


Mer omfattande

WLTP tar hänsyn till ytterligare utrustning som t.ex. större hjul, tillvalsutrustning som påverkar bilens vikt och spoilers som påverkar bilens aerodynamik. Varje bils unika specifikation påverkar således vilken förbrukning och CO₂ bilen får.

RDE & PEMS